Az elektronikus zene nemcsak az utóbbi idoszak technológiai robbanásának következménye. Már idoszámításunk elotti idoszakból is vannak olyan berendezések és hangszerek, melyek automatizáltak voltak, emberi beavatkozás nélkül keltettek ilyen-olyan hangokat. ilyen volt pl. a hydraulis. Számtalan feljegyzés és érdekesebbnél érdekesebb szerkezetek, zenedobozok, gépek, muzsikáló verklik teszik a történetet bámulatossá. Azonban a jelenlegi írás részeként nem érzem fontosnak egy terjedelmes elektronikus zene történelem közlését, ezért következzen az elmúlt kb. 100 év eseménye.
Késo 19. és korai 20. század
A
legkorábbi tisztán elektronikus hangszer a Thaddeus Cahill által
1897-ben kifejlesztett Teleharmonium vagy Telharmonium volt. A hangszer
egyszeru használhatóságát olyan apróságok akadályozták, mint például a
héttonnányi súly és a tehervagonnyi méret. Az elso praktikus
elektronikus hangszernek a Theremin tekintheto, melyet professzor Leon
Theremin fejlesztett ki 1919 és 20 körül. Másik korai ilyen hangszer
volt az Ondes Martenot, melyet Olivier Messiaen használt eloszeretettel
a Turangalila Szimfonikusoknál. Ez a hangszer népszeru volt még olyan,
elsosorban francia komponistáknál, mint Andre Jolivet.
Háború utáni évek: 1940 – 1950
Elektronikus zene történelem és konkrét zene
A
második világháborút követo idoszakban az elektronikus zene arra volt
hivatott, hogy haladó komponistákkal az élen felülmúlja a tradicionális
hangszerek határait. A nagyszámban írt modern elektronikus zenei
kompozíciókat csak a kezdetnek tekintették a konkrét zene és a
hangfelvevok kialakulásánál 1948-ban, hogy mihamarabb kialakulhasson az
elso korai analóg szintetizátor. Az elso konkrét zenei muvet Pierre
Schaeefer írta, ki olyan avantgarde klasszikus komponisták oldalán
dolgozott, mint Pierre Henry, Pierre Boulez és Karlheinz Stockhausen.
Stockhausen több évig dolgozott a Cologne Stúdió elektronikus zenei
részlegének tagjaként, ahol elektromosan keltett hangokat próbáltak
ötvözni hagyományos zenekarokkal. Max Mathews számítógépet kezdett
használni zenekomponáláshoz a Bell laboratóriumban 1957-ben. Ugyancsak
ismert komponisták voltak még ezen a területen Edgar Varese és Steve
Reich. A Radiophonic - a BBC különleges hangeffekt muhelyében – Ron
Grainer és Delia Derbyshire megalkotta az elso elektronikus zenei
melódiát, a Doctor Who címu televíziós produkció zenei témáját.
1960-tól 1970-ig
Habár
az elektronikus zene, mint klasszikus vagy muvészi kompozícióként
kezdte hódító útját, néhány éven belül a populáris kultúra részévé
vált, igaz, ekkor még változó lendülettel. A 60-as években Wendy Carlos
két számottevo albummal népszerusítette a korai szintetizátoros zenét:
a The Well Tempered Synthesizerrel és a Switched On Bach-kal, mely
klasszikus barokk zenei részleteket dolgoz fel egy Moog szinti
segítségével. Mivel a Moog egy monofonikus hangszer volt, így Carlosnak
rengeteg stúdióidore volt szüksége, hogy soksávos zenéjét
elkészíthesse. A korai masinák közismerten instabilak is voltak és
nagyon könnyen elhangolódtak. Ezek ellenére néhány zenész, mint Keith
Emerson az Emerson Lake and Palmerbol, magukkal vitték a turnékra. A
Theremin-t, annak ellenére, hogy hihetetlenül nehéz volt rajta
játszani, mégis használták olyan jeles popzenei alkotásokban, mint a
Beach Boys "Good Vibrations" címu zenéje. Ezek után itt volt még a
Mellotron is, mely a Beatles Strawberry Fields Foreverjében jelenik
meg, és háttérhangszerként hallható a Yes It Is-ben is.
Azonban
nemcsak Moog volt az egyetlen szintetizátor fejleszto. A Nyugati Parton
Donald Buchla is ilyen hangszerekkel kísérletezett, csak ezek a
Moog-októl eltéroen billentyuzet nélkül készültek. Ahogyan a technika
fejlodött és a szintetizátorok egyre eroteljesebbek és hordozhatóbbak
lettek, egyre több rockbanda fogadta kegyeibe és építette be
muzsikájába. Példaként, mint relatív korai felhasználókként felhozhatók
olyan együttesek, mint a The United States of America, a The Silver
Apples és Pink Floyd. Habár nem minden zenéjük volt elektronikus
(kivéve a The Silver Apples-t), de a zenei hangzásukat igenis a
szintetikus elemek határozták meg. Az 1970-es években a stílust
elsosorban a Kraftwerk karolta fel, akik elektronikát és robotokat
használtak, hogy szimbolizálják és néha mulatságosan ünnepeljék a
modern és technikai világ elidegenülését; ezekre a napokra a zenéjük
tisztán és kompromisszumok nélkül elektronikus. Németországban
elsosorban elektronikus zenékkel váltak populárissá olyan együttesek,
mint a Tangerine Dream, a Can és még sorolhatnánk.
A
Jazz mufajában erosített akusztikus hangszerek és szintetizátorok
hangjainak keveredése határozta meg a hangzást, mint például a Weather
Report felvételein. Joe Zawinul, a szinti zenész ebben az együttesben
több ilyen formáció összeállításán is fáradozott. A híres jazz
zongorista Herbie Hancock bandájával, a The Headhunters-szel 1970-ben
hallgatóit az elektronikus és szintetizált hangok széles palettájával
kápráztatta el, mely hangzás még jobban kinyílt a Future Shock albumon,
mely Bill Laswell közremuködésével született meg a 80-as években. Ezen
albumon látta meg napvilágot a híres Rockit, 1983-ban.
Olyan
zenészek, mint a Tangerine Dream, Brian Eno, Vangelis, Jean Michel
Jarre, a japán komponistáktól Isao Tomita, Kitaro szintén terjesztették
és popularizálták az elektronikus zenei hangzást. A filmipar ugyancsak
szélesköruen kezdte felhasználni a hangzást a filmzenékben; nagyszeru
példa az elsok közül Stanley Kubrick filmje, az Anthony Burgess
novelláján alapuló "A Clockwork Orange".
A
Forbidden Planet filmzenéje elektronikus kottákat használt, habár itt
nem szintiket alkalmaztak 1956-ban, de miután az elektronikus zenei
hangzás egyre inkább elterjedt a populáris zenében, úgy lett egyre
inkább bevett szokás a filmes felhasználás és egyre nagyobb szükség a
hangulat megteremtéséhez az elektronikus hangzásokkal és
hangeffektekkel olyan sci-fi alkotásoknál, mint a Blade Runner és az
UFÓ-s filmek. Popzenei sztárokhoz hasonlóan elektronikus zenei bandákat
alkalmaztak teljes filmzenei albumok megírásához.
Késo 70-es és késo 80-as évek
Az industrial és az elektropop
A
késo 70-es és korai 80-as években eroteljesen megindult az elektronikus
hangszerek fejlesztése. Az analóg szintetizátorok átadták helyüket a
digitális szintiknek és sampler-eknek. Ezek az elso hangmintavevok a
korai szintikhez hasonlóan nagyméretu és megfizethetetlenül drága
berendezések voltak – olyan cégek, mint a Fairlight és New England
Digital 100 000 dollárokért adtak el hangszereket. Az 1980-as évek
közepén ezen zeneeszközöket leváltották az olcsó és elérheto árú
mintavevok. A késo 70-es évektol rengeteg zenét alkottak ezekkel az
eszközökkel. Olyan formációk, mint a Heaven 17, Severed Heads, The
Human League, Yazoo, The Art of Noise, Orchestral Manoeuvres in the
Dark, Depeche Mode és a New Order teljesen új fejezeteket nyitottak az
elektronikus zenei jelentésben. A Fad Gadget nevét egyenesen a New Wave
elektronikus zenei vonatkozásának atyjaként aposztrofálják.
A
zenegépek muvi mivoltából kiindulva nagyszeru lehetoséget biztosítottak
a véletlenszeru, nem harmonikus, statikus zajok létrehozásához, ami az
indusztriális zene mufajához vezetett. A stílus úttöro csapataihoz
tartozik a Throbbing Gristle (mely 1975-ben kezdte muködését), Wavestar
and Cabaret Voltaire. Néhány formáció, mint a Nine Inch Nails, KMFDM és
a Severed Heads kalandozó felfedezéseket tettek a konkrét zene
birodalmába és az onnan szerzett "kincseket" alkalmazták a mechanikus
tánczenékben. Számos együttes kreált eközben durvábbnál durvább
elektronikus muzsikákat. Míg idoközben mások (Front 242, Skinny Puppy)
ezeket a kemény hangzásokat kombinálták a korábbi pop-orientált
motívumokkal, megalkotva az electronic body music-ot.
Karöltve
az elektronika és indusztriál iránti növekvo népszeruséggel, számos
alkotó a dub muzsika megalkotásán fáradozott. Figyelemre méltó producer
volt ezen a területen Adrian Sherwood, kinek az On-U Sound elnevezésu
címkéje volt 1980-ban felelos az indusztriál és a zajok esztétikájának
ötvözéséért olyan nevekkel az élen, mint Tackhead, az énekes Mark
Stewart és még sorolhatnánk. Ez kövezte ki az utat az 1990-es években
népszeru dub-hoz, olyan együttesek vezetésével, mint a Meat Beat
Manifesto és a késobbi downtempo és trip-hop producer páros, Kruder
& Dorfmeister.
A jelenlegi fejlodés útja: 1980-as évektol a korai 2000-es évekig
A techno, a house és a trance útja
A
chicago-i techno, a detroit-i house hangzás a korai 80-as években és a
késobbi angliai bázisú acid house vonal a késo 80-as és korai 90-es
években csak olaj volt a tuzre, hogy az elektronikus zene fejlodése és
elfogadottsága kiteljesedjen és megtalálja helyét a táncparketten. Az
elektronikus kompozíciók gyorsabban és precízebben alkotnak
ritmusképleteket, mint a tradicionális hangszerek. Az elektronikus
tánczenei hangzás sokszor használ ezért hagyományos hangszeres
hangmintákat.
A használható elektronikus
hangszerek árainak zuhanása azt jelentette, hogy a popzene jelentos
része elektronikusan készült. Olyan muvészek, mint Björk, Moby hamar
popularizálták a változatos formákat a fo zenei áramban (mainstream). A
90-es években, a török elektronikus zenei producer, Murat Ses
publikálta muveit, melyek keleti, közép-ázsiai és anatóliai zenéket
egyesített: "az ido és határok nélküli összefüggés kultúrák és
civilizációk között". Alexandre Bischof Dark Lounge -a a modern
elekrtonikus zenét ötvözi hazájának samba gyökereivel és viszi elvont
és sötét irányba a hangokat.
Forrás:
wikipedia