Éppen ezért elévülhetetlen érdemeik vannak abban, hogy az old-school EBM
újra hőskorát éli, teljesen ellentmondva azoknak az értékelésnek és
előrejelzéseknek melyek évről-évre megjelennek, miszerint ez a stílus
még a stagnáló (?) alternatív elektronikus színtéren belül is
tetszhalott állapotban van.
Pedig éppen ellenkezőleg, éppen hogy virágzik külföldön (lásd
fesztiválok) a 4/4-re épülő, vezényszavakat az égbekiáltó, izzadtságos
pogózásra kényszerítő EBM.
Vicc ide, szurkálódás oda: a
Nitzer Ebb hatások, stílusjegyek egyértelműek a SPETSNAZ első lemezén és a kapcsolódó
Perfect Body EP-n.
A
Grand Design (2003-ban a
SubSpace Communications jelentette meg) - és
újrakiadása (2004-ben az
Out Of Line
gondozásában) - esetében ez azt jelenti, hogy alapvetően egyszerű
ritmusképletekre épülő, néhány hangból álló dallamfutamok, vezényszavak,
kántálások, nyögések: azaz egyértelműen a
That Total Age albumra jellemző hard beat.
Ezen az albumon egyértelműen érződik még, hogy a
Pontus Stålberg törekvése:
Douglas McCarthy rekedtes, de hihetetlenül energikus vokálját megközelíteni, amennyire csak lehet (nem lehet...). Az
On The Edge esetében ez azért olyan mértékben sikerült, hogy kevésbé tájékozott
Nitzer Ebb rajongóknak -
ha nem a mindenható és mindenttudó internet korát élnénk - simán el lehetne adni, mint ritka, ki nem adott dal.
A 2005-ben megjelenő
Degenerate Ones kislemez még folytatta ezt az irányvonalat, de a
Totalitär album (2006) már tartogat meglepetéseket. Vannak lassabb dalok, szavalósabb vokállal néha dallamosabb refrénnel (pl.
Kindred,
Solace,
My Friend - Godspeed), kicsit olyan, mint mondjuk a
Belief,
Showtime albumok egyes pillanatai. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem elektronikus testzenéről van szó!
Továbbra is old-school EBM ez, csak éppen a műfaji korlátokon belül - és kívül - tett kisebb kitérőkkel. Az
Out Of Line is felismerte a stílus feléledését és az egyre népszerűbb SPETSNAZ
több fesztivál- és hagyományos koncertfellépést vállalt. Hazai
próbálkozás is volt a leszervezésükkel ebben az időszakban, de ekkor még
nem jártunk sikerrel... A sikertelenség annak volt köszönhető, hogy
2006-ban
bejelentették az együttes feloszlását, amit szinte azonnal cáfolt a kiadó, miszerint az együttes hamarosan új anyag felvételéhez kezd hozzá. Így is lett!
A következő kislemez
Hardcore Hooligans címmel jelenik meg (2006) és érdekes módon nem reprezentálja a 2007-ben megjelenő
Deadpan album hangulatát. A
Hardcore Hooligans
megszokott férfias EBM, míg - az eddigi utolsó nagylemez - sokkal
változatosabb zenei alapanyagot nyújt, akár - kis túlzással - azt is
mondhatnám, hogy ez a SPETSNAZ
Ebbhead albuma...
Több zörej, apróság, kiegészítő hangsáv jelenik meg, mint a korábbi
dalokban. Nem minden esetben az agresszió, az erő a legjellemzőbb ezekre
a dalokra. Természetesen nem váltottak stílust, de már ki mernek törni a
lexikonban az old-school EBM mellett sorakozó jelzők által
meghatározott ösvényről. A
Faustpakt,
Indifference (a legjobb dal az albumról!), vagy a limitált verzióról a
She Went... jól példázzák ezt a változatosságot. Ez a bátorság mindenképpen jót tett a projektnek, bátran tarthatjuk ezt a legjobb SPETSNAZ albumnak!
A
Deadpan óta új anyag nem jelent meg a svéd duótól, hacsak nem számítjuk
Pontus Stålberg próbálkozását 2008-ból
Turnbull A.C's néven. Azonban új anyag hiányában is sok fellépésen lehetett látni a SPETSNAZ-t, szerencsére 2008-ban
hazánkban is pótolták az elmaradt 2006-os koncertet!
Az EBM akkor jó, ha a közvetített energia minden porcikánkban érződik! A SPETSNAZ mindenkinek
kellemes perceket szerezhet, aki nem túlbonyolított előadásra,
összetett zenei szerkezetre vágyik, hanem egy kicsit ki akarja tombolni
magából a felgyülemlett problémákat. Nagyon nehéz kétszemélyes
felállásban a szükséges energiaszintet biztosítani, de aki már látta a SPETSNAZ-t színpadon, az tudja mire számíthat!
2012. április 28-án, a Black Head Agency jóvoltából, az Industrial Booom! - Reboot fesztivál keretében újra hazai színpadon láthatjuk a Spetsnazt!
A cikk teljes egészében a
http://alanthewild.blogspot.com oldalról származik.
Szerző:
Alan The Wild