Recoil – subHuman
(Mute Records Limited)
Prey
Allelujah
5000 Years
The Killing Ground
Intruders
99 To Life
Backslider
Az én írói álnevemmel – és zenehallgatói előéletemmel – nehéz elfogulatlanul írni
Alan Wilder munkáiról, de megpróbálom a lehetetlent!
A
subHuman album munkálatai során
Alan Wilder ez alkalommal
Joe Richardsont (
http://www.joerichardsonexpress.com/) és
Carla Trevaskist (http://www.myspace.com/carlatrevaskis) kérte fel vokálozni. A korábbi albumokkal ellentétben (pl.
Liquid)
tehát kevesebb énekes és „spoken words” művész működött közre az album
elkészítésében, így egységesebb hatást kelt az album. Én külön
üdvözöltem, hogy ezen az albumon nincs több – teljes egészében –
narratív „vokál” ezek ugyanis az előző
Recoil albumokon nem nyerték el maradéktalanul a tetszésem. Azok akik a jelen és a közelmúlt
Depeche Mode alkotásait ismerik/kedvelik és egy bátor ugrással belevetnék magukat a
Recoil birodalmába, azok vigyázzanak! A
Recoil nem slágeres, nem könnyen emészthető, nem az alapvető populáris építőköveket felhasználva készül!
Akik már a
Hydrology-tól (1+2-től) kezdve figyelemmel kísérik Alan Wilder munkáját (leginkább az
Unsound Methods-tól
datálható, kvázi második korszakát), azokat nem éri nagy meglepetés.
Hosszú – néha 10 perces – alkotások, ahol az adott dal bevezetője
(intro) és le/kivezetője (outro) gyakran hosszabbak, mint a főtéma, az
alapmotívum. Lassú vagy középtempójú struktúrák, komplex ritmusalapok,
gyakori tempóváltások.
A
Prey már azonnal felvonultatja ezeket az alapvető elemeket (pl. az utolsó majdnem 2 perc szimplán levezetés).
Joe Richardson énekhangja itt még csak hasonlítgat az örökbecsű Recoil „sláger”
Electro Blues For Bukka White samplerezett vokáljára
(http://en.wikipedia.org/wiki/Bukka_White),
később azonban még inkább kísérteties a hasonlóság. Ez a sáv lett az
albumot kísérő 7”-es kislemez/digitális single szerepére kiválasztva.
A levezető futamok lassan átcsúsznak és máris az álmosan hömpölygő Allelujah-nál járunk, ahol
Carla Trevaskis
vokáljával sodródunk és közben (nem először a Recoil albumok
történetében) olyan érzésünk van, hogy ezt a hangot, vagy azt az
effektet már hallottuk a
Depeche Mode háza táján. Itt például megesküszöm a teljes
DM gyűjteményemre, hogy a
Higher Love hangjai bújnak meg itt-ott. A dal legjobb pillanatai egyébként 6 perc 30 másodperc után jönnek!
Pergődobokkal köszönt ránk, hamisítatlan louisiana-i temetési menet hangulatát keltve a
5000 Years,
ami a kedvencem az albumról! Jól felépített, lassan megfeszülő, egyre
több energiát begyűjtő majd kirobbantó a dal bevezetője! A vokál kicsit
(nagyon kicsit) torzított, ami az én industrialhoz (is) szokott
szívemnek, különösen kedves eljárás. Sajnos nem került teljesen
kiaknázásra a dalban rejlő lehetőség, a vége már csak (ismét) hosszúra
nyúlt levezetés.
A
The Killing Ground már aztán teljesen
Bukka White déjŕ vu érzést okoz, ami nem alaptalan, hiszen
Joe Richardson is hasonló blues háttérrel rendelkezik. Talán ez a dal lehetne a leginkább a híd a
subHuman és a
Liquid albumok között.
Az
Intruders során
Trevaskis és Richardson
együtt vokálozik, de ez sem segít: a több mint 11 perces dal szerintem
a leggyengébb az albumon. Sok minden szól egyszerre, de nem olyan
felépített, jól megkonstruált módon, ahogy azt ezen az albumon
megszokhattuk. Olyan érzése lehet a hallgatónak, mintha egy jazz
együttes jam session keretében zenélgetne egy elektronikus alapra, de a
spontaneitás itt nem eredményez igazán katarzist (ráadásul mintegy 5
percen keresztül történik mindez…).
A
99To Life mindenképpen
az album jobb pillanatai közé tartozik. Lassan felépülő, beinduló dal
ahol a különböző gitárfutamok versengenek a dobbal és az effektekkel.
Hol az egyik kerül előtérbe, hol a másik. A
Blackslider zárja az albumot, ami lassúbb tempójával nyugtatja le a hallgatót és nem hagy benne maradandó nyomokat.
A
két vokalista alkalmazása miatt azt gondolnák, hogy kevésbé lesz
változatos hangulatú ez az album, mint a korábbiak és az igazat
megvallva valóban behatárolja
Joe Richardson hangja, stílusa a mozgásteret. Nincs idő azonban megunni az érces énekhangot, mivel mindössze 7 album csücsül a lemezen. Ahogy
Alan Wilder az
albumhoz kapcsolódó interjúkban elmondta, ez nem igazán egy
elektronikus lemez. Sok akusztikus, organikus – vagy annak hangzó –
hang, effekt fűszerezi a bluesos gitárfutamokat és
Wilder az elektronikát alapvetően a kompozíció kidolgozásához használta.
Azért kap csak 7-es osztályzatot az album, mert véleményem szerint itt az idő, hogy Alan
Wilder új
(vagy régi?) területekre tévedjen. Azt már másodszor (harmadszor)
bizonyítja, hogy képes az elektronikát ötvözni akusztikus vagy
hagyományos zenei témákkal, profi módon tudja az elektronikus hangzást
alárendelni más stílusoknak. Újra és újra jelzi, hogy nem hajlandó
táncolható, „rádióbarát” popdalokat írni és nem érdekli, ha ez
megmutatkozik az eladási statisztikákban. Álláspontját, művészeti
küldetését teljes mértékben elfogadom, de én szeretném, ha a legnagyobb
elektronikus varázsló visszatérne egy kicsit a Bloodline jellegű
hangzáshoz.
Pontszám: 7/10
Recenziót készítette: Alan the Wild