Természetesen a depeCHe MODE elismert frontembere maga is majdnem
kifutott az időből. A Milleniumot megelőző, érthető módon igen széles
körű publicitást kapott dekadens és önpusztító életformájának zenitjén
egy Los Angeles-i hotelszobában bekövetkezett túladagolás
következményeképpen Gahan szíve szó szerint megállt. Az eseményt
túlélve, s az életre még egy esélyt kapva eltökélte, hogy ami még
hátravan, úgy szándékozik majd megélni, ahogyan annak előtte még csak
eszébe sem jutott.
Mindezek után talán nem is annyira nagy meglepetés egy olyan lemez
elkészítése, mely lerántja a leplet a rock & roll mitológiáról,
feltárva így az alatta megbúvó hús-vér embert a maga sebezhető
törékenységében. A Paper Monster debütáló szólóalbumon hallott, gúnytól
átszőtt önvád és finom önarckép eltűnését egy elképesztően elszánt és
őszinte, a Földet körbeölelő káosz tengerén értelmet kereső hangnem
váltja fel. Különös módon az inspirációt [Dave] leginkább régi
zeneszerző-társának, Martin Gore-nak tudja be, akivel viszonya néha
kissé nyersen alakult, míg segített neki erőt meríteni önnön maga ily
lírai módon való lecsupaszításához.
Gahan bevallja, „ezt az évek folyamán tanultam meg Martintól, aki az őt
emberi kapcsolat céljából megközelítő emberekkel nem nevezhető éppen
készségesnek, ám dalain keresztül számomra világos, honnan érkezett. Ez
az a pont, ahol Martin feltárja magát, ehhez pedig rengeteg bátorság
kell.”
Dave és Martin. Townsend-től és Daltrey-től Barat-ig és Doherty-ig
mindig is léteztek elismert és kérészéletű zenészpárosok, akik épp
annyi ellentétet produkáltak, mint ahány remek zenét. Természetesen
Vince Clark 1981-es távozását követően Gore vette kezébe a depeCHe MODE
elsődleges kreatív irányítását, amihez Andy Fletcher, később pedig Alan
Wilder adta hozzá hangformáló képességét, ekképpen meghagyva Gahan-nek
énekes és frontember szerepe kifejlesztését, melyet később kiegészített
egyre csak tornyosuló szex-szimbólum státusza is. Ebben tehetségéhez
megszállottsága is párosult, ahogyan a banda népszerűsége a nyolcvanas
években már az egeket verte, mely az 1988-as teltházas pasadena-i Rose
Bowl koncerten kulminált, ahol a valaha furcsa kis futurista new wave
zenét játszó csapat immáron 60.000 őrjöngő amerikai előtt lépett
színpadra. Többé már nem voltak kultuszbanda; a kissé szarkasztikus
éllel megválasztott hatodik, „Music for the masses” névre keresztelt
albumuk próféciáját valóra váltva nemzetközi szupersztárokká
avanzsáltak. Több mint 50 millió eladott album, több mint 10 millió
rajongó a szenzációs, legendává váló élő koncerteken.
Ami mindezek után azt a bizonyos Dél-kaliforniai leírhatatlan éjszakát
követte, mára már legenda. A kilencvenes években a depeCHe MODE
népszerűsége töretlenül felfelé ívelt, a sztárság pedig a már akkorra
is ikonikus énekest tovább formálta. Maga mögött hagyva angliai életét
Los Angeles-ben vetett gyökeret, ahol olyan törésen ment keresztül,
amelyre ráment kis híján az együttes, és mint írtuk, az élete is.
A megváltás útjai Gahan-t is az új értelmet kapott öntudat felé
vezették, melyből a benne rejlő, az ezer meg egy egyéb kötelesség miatt
mindig kissé háttérbe szorított dalszerző is szárba szökkent,
Az „Hourglass” megjelenésére készülődvén azonban érdemes kiemelni, hogy
a „Paper Monsters” előtt csak kevesen szavaztak neki bizalmat; még
Daniel Miller, a Depeche Mode régi mentora is igen szkeptikus volt. A
lemez természetesen hatalmas nemzetközi elismerést és sikert aratott, a
Q magazin az év 50 legjobb albuma közé választotta be. (A
részemről olvastam olyan kritikát is anno zenei szaklapban, hogy az
album az év legunalmasabb lemezei között szerepel, amire remekül lehet
szundítani egyet, tehát zenei szakberkekben, nem rajongói szemmel,
hozzá kell tenni a teljesség kedvéért, nem ennyire egyértelmű a kép a
Paper Monsters kapcsán – Iron) Mindezt teltházas amerikai és
európai koncertek követték, melyet a 2004-ben napvilágot látott „Live
Monsters” koncert dvd örökített meg. A depeCHe MODE 2005-ös „Playing
the Angel” albuma is fémjelezte Dave Gahan dalszerzői munkásságát, mely
a csapat életében először tartalmazta az énekes három saját
szerzeményét, köztük a „Suffer Well”-t. Az album világszerte kétmillió
eladott példányát és tizennyolc országban listavezetőkénti szereplését
2005-2006. évben egy harminc országot érintő, két és fél millió ember
által látott nemzetközi turné tette teljessé.
Dave ezúttal Christian Eignerrel, a depeCHe MODE session dobosával és
Andrew Phillpott-tal, a Depeche Mode turnék programozójával
csapatmunkában egy elképesztően sokoldalú és érzelmi súlyú albummal
rukkolt elő.
Egy kivaxoltan összeillesztett és a közízlés szája íze szerint előadott
dalgyűjtemény helyett az „Hourglass” dalai sokkal inkább a Gahan által
kifejezni szándékozott önálló érzelmek közvetlen kiterjesztései.
Elképesztően direkt, még véletlenül sem tétovázó. A borzongatóan
gyönyörű, gospel-beütésű „Saw Something” az album csendes nyitánya,
ahol [Dave] fájó hangja az egyéni boldogságban megbúvás biztonságát
vonja kétségbe, melyet a félelem hirtelen semmivé tehet.
„Ez katalizátorként szolgált, hogy az újraírás ötlete
megérhessen.”- emlékezik Gahan, hozzátéve, hogy „ez volt az első
dalszöveg, s egyben a kulcs is, mely a gondolkodásra nyíló ajtót
feltárta, ahová most már bemehetek”
A szerzőtrió meghozta a lemez produceri teendői ellátásának bátor
(szkeptikusok szerint meggondolatlan) döntését is, melyet a produktum
elképesztő közvetlensége tükröz. Gahan-t saját magát is meglepte,
milyen remekül működik a recept közte és segítői között.
„Eredeti szándékaink szerint csak néhány demó-dalt szerettünk volna
összedobni,” magyarázza, „de az első héten világossá vált, hogy ennél
jóval többről van szó. Andrew-val és Christian-el igen kényelmes
dolgozni, hiszen zeneileg egy nyelvet beszélünk. Ennek kapcsán jött az
ötlet, hogy vegyünk fel együtt egy lemezt mi magunk és producerkedjünk
is felette.
A lemez hangzása kecses, figyelemreméltó könnyedséggel ível át az
inspirációk és stílusok széles skáláján. Szándékoltan
elektronikusabban, mint a Paper Monsters, s egyúttal érezhetően szinte
primitív egyszerűséggel közvetíti a három zenész egymásra hatással és
visszahatással élő közös első munkájában rejlő felfedezett egyedi
inspirációs erőt is. És, ami talán a legfontosabb, a hibák egy új,
addig ismeretlen irányba terelik a projektet.
„Nem igazán találtuk fel a meleg vizet” – mondja Gahan. „Olyasvalamit
akartunk, ami sokkal kevésbé keretek közé szorított, ekképpen
organikusabbá lett a végeredmény egy jobb világ reményében. Afféle
cut-and-paste módszert alkalmaztunk.”
Eigner egy hihetetlenül sokoldalú dobosnak bizonyult, aki egyszer
ambient-ritmust adagol finoman, melyet a következő pillanatban a
tehervonat dübörgése vált fel. Az „Hourglass” zenei környezetét
elsősorban szolgáltató elektronikai háttérrel Phillpott gitárjátéka a
fantasztikus atmoszféra-hangzás irányába szárnyal , mely különösen
fülbemászó a szárnyalóan epikus „Kingdom” akkordjait hallva.
A Gahan-rajongókat talán leginkább meglepő fordulat az albumon azon
pillanatok, melyekben az indusztriális agresszió köszön vissza, mint a
sistergő, hiperszexi „Deeper and Deeper”.
Az énekes számára talán fontosabb, hogy az „Hourglass” egy lélekben
tett utazás. A „Kingdom”-ban bevallja, hogy „A dicsőség nem jelent oly’
sokat számomra”, míg hangosan azon tűnődik, vajon létezik-e más is azon
túl, amit a saját szemünkkel láthatunk – egy szupersztár küzdelme
alázatosabb belső énje után kutatva. A személyes kétségek pedig
tökéletes bizonyságot öltenek az éteri könnyedségű, Eno-szerű
„Miracles”-ben, ahol megvallja, hogy „Nem hiszek Krisztusban / De azért
imát mondok”.
A lényeg, hogy [Dave] cseppet sem riad el saját rút belső
konfliktusaitól. A „Use you”-ban maró módon engedi szabadjára az
embereket, illetve különösen saját magát érintő általános utálkozását.
A lemez talán leginkább erőteljesen vallomás-szerű dalában, a
„Down”-ban pedig fáradtan dúdolja: „Oly’ öregnek érzem magam”, míg
elismeri, „Lenn a földön, ott kell végezzem”. Ez hát annak nyers
beismerése, hogy másszon ám bármilyen messzi is a mélységtől, az még
sincs elég messze. Régi öreg démonjai, úgy fest, bármikor készek
visszarántani őt.
Az „Hourglass”-szal azonban nem csak hogy kérlelhetetlenül újra
szembenéz ugyanazon démonokkal, de egyben beazonosítja mindegyik közül
legádázabb ellenségét, magát az időt. S ha csak egy kicsit is, de
sikerül vele megbékélnie.
„Nem tudom, talán az életkorral áll összefüggésben, s az öregedéssel”,
spekulál, „de vannak dolgok, amik már többé nem úgy működnek. Nincs ott
többé a minden éjszaka merev lerészegedés lehetőségének luxusa, mely
mögött remekül megbújhatunk. Attól félek, túl sok időt pazaroltam a
félelemre, az elrugaszkodás félelmére. Úgy érzem, az idővel kell
versenyre keljek, állandóan kerülget az érzés, hogy nincs elég időm
arra, hogy megérkezzek végül oda, ahol lenni szeretnék. Azt hiszem,
attól tartok, amit a jövő még tartogathat, és hogy teszek-e közben
valami fontosat is.”
Az „Hourglass” a kérdést megválaszolja. Gahan éppen azt a lemezt
készítette el, mely mindig is benne szunnyadt, de csak most törhetett a
felszínre: egy dalgyűjtemény, mégpedig nem attól a szupersztártól,
ahogyan őt a világ megismerte, hanem a férfitól, aki mindezek mögött
áll, aki, mint bárki más, félelmeket hordoz, küzdelmei vannak, és
elkövetett pár szarvashibát, melyekből kész tanulni.
„Úgy érzem, ez a lemez egy inspiráló lehetőség volt, mely a bennem
rejlő művészi hajlamot kikényszerítette”, lelkedesik Gahan. „Nem érzem
úgy többé, hogy az együttes az én identitásom, bár mindent annak
köszönhetek. Kezdek igazán ráérezni a saját hangomra, mely kifejezetten
átjön a dalokon.
Még gyorsan annyit hozzátesz: „Megkísérlek rájönni, ki is vagyok
valójában, s megbékélni e személlyel, bármit is csináljon. Azt hiszem,
még mindig küzdelmet vívok a saját magamhoz fűző kapcsolatommal.”
DALRÓL DALRA :
SAW SOMETHING
„Amikor elkezdtük írni, a dal már készen állt a fejemben és a
szívemben, így majd meghaltam, hogy végre beleénekelhessem egy
mikrofonba. A dal szövege arról szól, amikor ülsz és vársz valamire –
talán védelemre, talán válaszokra. Amit az idők során megtanultam, hogy
nem elég várni, hanem meg kell keresni azt a valamit, aktívan tenni
érte. Részemről szívesebben ülök és várok, de ez egyszerűen nem
működik. Talán furcsán hangzik kicsit, de hiszek az afféle isteni
beavatkozásban, ha mondhatom így. Ha hagyod, hogy az élet csak úgy
történjen, ahogyan történnie kell, ahelyett, hogy bizonyos irányokba te
magad terelgetnéd, melyre a részemről rengeteg időt szántam, akkor
elképesztő dolgok fognak történni, olyanok, amikre nem számítottál. De
ezért tenned kell. (Ezt elvesztettem: most akkor maradj passzív és hagyd, hadd’ történjenek a dolgok vagy tegyél érte? Feltehetőleg mindkettő … – Iron) Ez a dal az életemben valami újnak a kezdetét hozta el.”
KINGDOM
„Az elképzelés szerint létezik egy jobb, emberibb hely, de nem a
fellegek felett, hanem idelenn. A dal arról is szól, hogy az élet által
nyújtott dolgokat el kell fogadjuk. Hazudnék, ha azt állítanám, a világ
nem hatott rám. Gyermekeim vannak és meg akarom őket védeni, s néha úgy
érzem, ez nem tudom megtenni.”
DEEPER AND DEEPER
„Nagyon szexuális és nagyon állatias. Ez vagyok gyakorlatilag én magam
is nagyrészt, amit igyekeztem kifejezésre juttatni. Amikor énekelni
kezdtem, Christian azt mondta, álljak hátrébb a mikrofontól, mert már
üvöltök. Át akartam adni afféle T.Rex-es, Gary Glitter-es glam banda
feelinget, de a dal igazából afféle blues nóta, mely ugyanazon ötlet
körül riffelget.”
21 DAYS
„Ez egy afféle Stoogies-féle dörmögés köré épült, egy igen furcsa
basszusgitár dal. Az én valódi tónusomon szólal meg, ahogyan az tulképp
előtör belőlem. Ami a szöveget illeti, hát, az mindabból áll össze,
amit olvasok, amit hallok. Úgy hiszem, magunknak építjük a félelem azon
tornyait, melybe elbástyázzuk magunkat egész addig, míg meg nem
elégeljük.”
MIRACLES
„A védtelenség érzete miatt egyik kedvencem. Vizuálisan tekintve olyan,
mintha az ember ködbe veszne, majd onnan előtűnne. Egy kicsit átad
abból, amiben hiszek, de mégsem teljesen. Elárulom, hogy nem hiszek
Jézusban, de azért folytatom az imát. A vallás nem egy olyan koncepció,
amely… hát, a vallás felett eljárt az idő. Ugyanakkor azonban gyakran
azon kapom magam, hogy valamihez imádkozom. Amennyiben a dalszöveg
ellentmondásos, az azért van, mert én is folyton ellentmondok saját
magamnak. Nem hiszek a csodákban, de látom, hogy azok a saját életemben
és más emberek életében is megtörténnek. Teljes hitem van az életben és
a szeretetben, csak az emberekben nincs. De ez igazából egy szerelmes
dal. És hiszek a szerelemben is, s egyúttal tartok is tőle. Volt, hogy
teljesen elvesztettem magam, és mikor elveszted magad, semmi esély
arra, hogy valakivel kapcsolatot alakíts ki. Most, hogy az életemben ez
sikerült, hogy családom van, rájöttem, ez a legfontosabb dolog.”
USE YOU
„Igen romboló, az emberekkel és magammal kapcsolatos undoromat
reflektálja, az arroganciámmal és önpusztító viselkedésemmel
kapcsolatos undoromat. Kell valami, az élet kell, hogy elmenekülhessek.
Azt hiszem, oda ered vissza, amikor gyerekkoromban kényszerítettek,
hogy vasárnapi iskolába járjak. Tisztán és érthetően hallottam, hogy
mindannyian bűnösök vagyunk.
INSOLUBLE
„Mindössze a szó az, amit igazán kedvelek [insoluble = fel nem
oldható]. Valami, amit nem igazán érinthetsz meg, de tudod, hogy ott
van. Eleinte úgy éreztem, hogy lemarad a lemezről, de
visszacsupaszítottuk és eltüntettük a dobokat. Most már úgy érzem, van
helye a lemezen.
ENDLESS
„Ez a dal arról szól, hogy hinni kell abban, hogy az alagút végén
valami olyan dolog vár minket, amely valamiképpen megoldja a
problémáinkat, ez az illúzió. Az „Endless”-t ötféleképpen rögzítettük.
Egyszer készítettünk egy igen kemény verziót, ami nem igazán működött.
Aztán Andrew és Christian elléptek, valami klubban kötöttek ki, ahol a
DJ megfordította az ütemet, és őket ez igen felizgatta, mikor
visszatértek. Hagytuk Christian-t, hadd tegye a dolgát, aki aztán végül
előállt ezzel az ötlettel. Úgy hiszem, még ha popról is van szó, ha
megerőlteted magad és utat engedsz a kísérletezésnek, a dal oly’ sok
különféle irányba elmehet; ezúttal nagyon is hipnotikus, ám igazi
popnóta is egyben.
A LITTLE LIE
„Van egy afféle John McGeoch/Siouxsie Sioux vibrálás benne. Igen
gótikus, és persze ezúttal ez nagyon is rendben van. Olyan magasba
repítő majd mélységekbe kalauzoló nóta, mely egy furcsa, éteri helyre
repít. Sok depeCHe számnak van hasonló feelingje; Martin és én igencsak
mollban gondolkodó emberek vagyunk. Az ütem afféle mocsári
csúszás-mászás valahonnan délről, amely az általam hallgatott John Lee
Hooker és Muddy Waters hatása. Kicsit saját magamat is kifigurázom e
dalban felhasználva ezt az igen bombasztikus felütést, majd arról
énekelek, hogy elszállt az idő.”
DOWN
„Kedvenceim egyike, majdhogynem afféle country-mellékíze van. Annak
utolsó kis darabja, ahol a Paper Monsters-t abbahagytam. Vizuálisan
azon napokba kalauzol vissza, amikor az életből kiestem. Persze hogy
vannak még ma is idők, mikor azt mondom, a picsába is, nyissunk ki egy
üveg Jack Daniels-t.”
Forrás: Freestate, Iron, HOME