A punkot az EBM-mel
kombinálni, micsoda ötlet! Hát, az ilyesmik igencsak félrecsúszhatnak, de a THE PAIN MACHINERY esetében ez remekül bejött, sőt, hajlok arra, hogy legutóbbi
albumukat (Surveillance culture) a PORTION CONTROL hangzásához hasonlítsam.
Lássuk, mit gondol erről Anders és Jonas!
Csak nem egy kis punk attitűd érződik ebben is?
Anders: Abszolút. A punk
mozgalom a „csináld magadra" épült, és a korai elektronikus szcéna sem volt
más, ugyanaz a hozzáállás volt jellemző és a barkácsetika. Ugyanez a helyzet a
szövegeinkkel, sokkal inkább mondanám rájuk, hogy „punk", mint „cyber".
Jonas: Igen, a valóságon van a
hangsúly, nem a légvárépítésen.
A '80-as évek óta vagytok a színen, és természetesen
Svédországnak igencsak komoly EBM történelme van. Hogyan látjátok a THE PAIN MACHINERYt ennek a történelemnek a tükrében?
Anders:Nos, mi svédek vagyunk és
az EBM erősen hat a zenére, amit csinálunk. Ezen túlmenően, nem tudom, nem
hiszem, hogy lenne svéd „hangzás" vagy ilyesmi.
Jonas: Soha nem hallgattunk korai
svéd EBM zenekarokat akkoriban, hogy őszinte legyek, elég egydimenziósnak tűnt
az a cucc ahhoz képest, amit a PIAS, az Antler stb. kiadott.
A legutóbbi albumotok a „Surveillance Culture" egy új
fejezet. Új label és új hangzás?
Anders: Igen, a Complete Control
Productions alatt vagyunk, és nagyon jó érzés ilyen szellemiségű emberekkel
dolgozni. A hangzás a minimál felé fejlődött és fókuszáltabb lett. Még mindig
szeretjük a zajt és a káoszt, még mindig jelen is vannak a zenénkben. Csak nem
annyira, mint korábban.
Ami a címet illeti, tényleg úgy gondoljátok, hogy felügyeleti
kultúrában élünk?
Anders: Az eszközök megvannak, és egyre jobban
integrálódnak a társadalmunkba. CCTV, műholdas helymeghatározás, telefon és
e-mail megfigyelés és egyéb ellenőrző technikák állnak a „megbízottak"
rendelkezésére és a közösségi hálózatokon keresztül, mint a Facebook stb., az
emberek döntése, hogy folyamatosan mások tudomására hozzák, mit csinálnak. Mindennapi
életünk során egyre több és több nyomot hagyunk.
Jonas: Elképesztő, hány ember
hajlandó kiadni magát. Ez kevésbé az 1984 típusú forgatókönyv, ahol az állam
vagy a vállalatok aktívan figyelik meg az embereket, ők maguk tökéletesen
készek ezt megtenni egyedül. Azt gondolom, hogy az e mögött álló különböző okok
bizonyos szempontból érdekesebbek, mint a tény, hogy néhány vállalat
marketingesei szeretnének hozzáférni a fogyasztói viselkedéshez.
Egyébként, kiváló album, de azt is érzem, hogy ezt az
albumot olyan emberek készítették, akik nem túl boldogok attól, amerre a világ
halad.
Anders: Köszönjük, örülünk, hogy
tetszik az album. Szeretjük a világot. Egyes dolgok jók, mások nem annyira. Azt
hiszem a The Pain Machineryvel mi csak nem a hurrávidámságra fókuszálunk. Nem
menne...
Jonas: A szövegek csak
megfigyelések, a szarkasztikus hang észrevehető lehet néha, de nem mutogatunk
ujjal senkire. Néhány közülük azokról a dolgokról szól, amelyek a társadalom
egészében zajlanak, mások személyesebbek.
Azt látván, hogy a zenekarok nincsenek számottevő
eladásaik, akaratlanul is az jut az ember eszébe, hogy a hozzátok hasonló
bandák csak a zene szeretete miatt csinálják az egészet?
Anders: Remélhetőleg azért eladunk
egy-két példányt. De tudom, miről beszélsz, nehéz idők járnak. Manapság nem
lehetsz a pénz miatt a zeneiparban. Másrészt, mi soha nem is ezért voltunk benne,
és ez a jövőben is így lesz.
Jonas: Szép lenne annyi pénzt
generálni, hogy a bakeliten való megjelenések is életképesek legyenek. Majd
meglátjuk...
Szeretném, ha tudnátok, amikor kritikát írtam rólatok, a
Portion Controlhoz hasonlítottalak titeket? Mit szóltok hozzá?
Anders: Megtisztelő. Ők igazi
úttörők voltak és azok is maradtak. Azt gondolom, közös bennünk a barkács/punk
attitűd és persze az elektronikus zene „primitívebb" megközelítése.
Jonas: Igazán hízelgő. A Portion
Control mindig is biztos helyen volt a kedvencek között. Van valami a merész,
lo-fi elektronikában és abban az énekhangban, ami egyedülálló. Igazán tetszenek
az újabb munkáik is.
Ti magatok figyelemmel követitek az elektronikus
színteret?
Anders: Igen, hogyne. Jelenleg
rengeteg izgalmas elektronikus zene jön létre.
Jonas: Az elektronikus zene
olyan széles spektrumú ma, de igen, határozottan. Hála az égnek, az utóbbi
néhány évben érdekes dolgok kezdtek születni „régi" hatások mentén, anélkül,
hogy retrók lennének.
Hogyan látjátok a svéd elektronikus szcénát napjainkban?
Még mindig olyan jó a helyzet, mint a '80-as évekbeli aranykorban?
Anders: Sok menő elektro banda
van most Svédországban, meg fanzine-ok, klubok stb. Néhány dolog jobb volt a
'80-as években, míg mások most jobbak. Az elektronikus szcéna sokkal tagoltabb kisebb
alműfajokra mostanában, ha tetszik, ha nem.
Mi a kedvenc lemezetek és miért?
Anders: Hú, zeneimádóként
természetesen lehetetlen csak egy albumot választanom. De ha muszáj lenne,
csakis a The Clash első albumát mondanám. Punk album, nem elektronikus. Ez volt
az első albumok egyike, amelyek megvoltak nekem és még mindig hallgatom, sokat.
Imádom azt a lemezt.
Jonas: Az „Official Version"
kell, hogy legyen a Front 242-tól. Az a lemez nagy benyomást tett rám, amikor
kijött, és még mindig rendszeresen hallgatom. Egyszerűen kivonata annak, hogy
milyen volt, milyen most és milyen kell legyen a jövőben ez a műfaj.
Kivel nem bánnátok, ha 8 órát
kéne töltenetek egy liftben? Mit csinálnátok?
Anders: Hmmm, a barátnőmmel. Vagy valakivel, akinek tényleg szüksége volna egy
jó kis 8-órás verésre. Hunter S. Thompson vagy William S. Burroughs érdekes
beszélgetőpartner lenne. Bár egy kissé nehezen, mivel mindketten halottak...
Jonas: Ezzel a nővel, ha még élne: Betty Lou Oliver.
Biztos tudna nekem egyet s mást mondani arról, milyen beragadni egy liftbe. ;-)
Különleges üzenet az olvasóinknak...
Anders: Egy nagy köszönömöt küldenék mindenkinek, aki támogatja a zenét, amit
szeret. Nektek mindannyiatoknak, akik klubokba, koncertekre mentek és
megveszitek kedvenc előadóitok lemezeit. Nélkületek nem létezne egyetlen
„szcéna" sem.
Didier Becu - 04/07/2011
A cikk a www.peek-a-boo-magazine.be magazin interjújának fordítása.
Fordította: Ilke