Bill Leeb (from FLA) Interjú
Nem is olyan régen, július 17.-én Budapesten járt a Front Line Assembly és egy fergeteges koncerttel ajándékozta meg a magyar rajongókat. Bár egész nap ment a sürgés forgás a Pecsában, Bill Leeb szívesen szakított időt arra, hogy interjút adjon a Lilian Goth Production (LGP) egy most készülő dokumentumfilmjéhez. Az LGP volt olyan kedves és megosztotta velünk az interjút, amit bentebb olvashattok.
Az interjú szerzői jogvédelem alatt áll, s az Új-hullám-törés[1]
c. zenés dokumentumfilm anyagát képezi. Bármely részletének
felhasználása csak a Lilian Goth Production (LGP), illetve a rendező ( http://www.myspace.com/kristianignacz) engedélyével lehetséges.
Készült: Budapest, Front Line Assembly koncert, PeCsa, 2007. 07. 17.
Bill Leeb az FLA frontembere a koncert előtt adott nekünk interjút.
(Sajtóváltozat.)
[1] Az Új-hullám-törés c.
film munkálatai 2006. áprilisában kezdődtek meg. A film a Depeche Mode
/ new wave / dark / goth / industrial, és az ezekhez lazábban vagy
szorosabban kapcsolódó szubkulturális jelenségeket kívánja bemutatni.
Az interjú is ennek figyelembevételével készült. Tavaly óta a stáb
számos felvételt készített, azonban a film befejezésének időpontja az
anyagi háttér labilitása miatt, egyelőre bizonytalan.
LGP: Az interjú az Új-hullám-törés
c. zenés dokumentumfilmhez készül, mely a new wave / dark / goth /
industrial / EBM, illetve további underground elektronikus zenei
műfajokat kívánja bemutatni. Sok eltérés van az FLA zenei stílusának
meghatározását illetően. Te hogyan határoznád meg a zenekart?
Bill:
Úgy gondolom, hogy kezdetben industrial-szerű zenét írtunk, majd még
több elektronikát és samplereket használtunk, később pedig gitárokat
adtunk hozzá. Mostanra, azt hiszem, végigjártuk az egész skálát: az
industrialtól, a metálon keresztül az electro-ig. De leginkább az
számít, hogy mindez alatt mindig ott van egy dal, és valószínűleg ez
különböztet meg minket a hasonló stílusokban alkotó együttesektől. Nem
szeretnénk az elektronikus zene csak egy kis részéhez kötni magunkat.
Bármikor meghallok valamit, szívesen adom hozzá a zenénkhez. Azt
hiszem, mindenfélét ki kell próbálnunk.
LGP: De mi az a valami, ami ott van végig a felszín alatt, amit FLA-nek nevezünk / nevezel?
Bill:
Számomra a Front Line Assembly... Tudod, van az „igazság asszonya”,
Justitia. Kezében a mérleg serpenyője félrebillen, mert az egyik
oldalon több a súly. Ez jelképezné azt a hatalmas mennyiségű
’mainstream’ zenét, ami most a világban van, ami nap, mint nap eláraszt
minket - megállás nélkül. Éppen ezért fontos, hogy az olyan együttesek,
mint mi, kicsit kiegyenlítsék ezt a mérleget; és megmutassuk, hogy van
alternatíva. Ha bekapcsolod a Music Tv-t, akkor csak a mainstream
zenekarokat láthatod, nincs semmi más, amit hallgatni lehet. Így
választási lehetőséget adunk az embereknek – ki tudják kapcsolni, mert
van más, ami nem pusztán a szexualitásról, politikáról, divatról és
trendekről szól. Sokkal inkább valami művészit nyújtunk. Remélhetőleg
ezzel valami mást viszünk a köztudatba.
LGP: Sok-sok zenésszel dolgozol együtt, hogyan választod ki őket?
Bill:
Erre nincs igazi mód, ezek a dolgok csak megtörténnek: az emberek
megtalálják egymást. Például, amikor a Roadrunner Records-höz
szerződtünk, elkezdtük hallgatni a Fear Factory-t, ők pedig minket hallgattak. A következő pillanatban már elkészítettük a Fear Is The Mindkiller[2]-t
– az egész albumot mi remixeltük. Nagyon sikeres lett, közben
mindannyian barátok lettünk. Ezeknek a srácoknak is volt néhány
barátja, velük is együtt dolgoztunk. Így jön egyik a másik után. Olyan,
mint egy forgó – mindenki mindenkivel együtt dolgozik. Közben a turnén
is új emberekkel ismerkedünk meg, akikkel aztán szintén szívesen
működünk együtt. Pl. múlt évben a M'era Luna-n [3], a Nitzer Ebb tagjaival lógtunk, és a VNV Nation-nel.
Buliztunk egész éjjel. Majd megbeszéltük, hogy készítünk együtt egy
dalt. A barátságokat építjük így, és ebből következik az együttműködés.
Mindig is így csináltuk. Még most is, mielőtt Európába jöttünk, a
legutóbbi koncertünkön a régi bandámmal, a Skinny Puppy-val
léptünk fel közösen. És azt hiszem, újra szeretnénk velük együtt
dolgozni. Mert felmentem velük a színpadra a ráadás alatt... Igazi
közösség lesz az ilyenből, hiszen tulajdonképpen ez a műfaj nem olyan
hatalmas. A legtöbb ember ismeri egymást, így könnyebb kapcsolatokat
teremteni.
LGP: Panacea[4] készített nektek egy mixet. Hogyan találkoztál vele, hiszen ő teljesen más műfajt képvisel.
Bill:
Hú, nem is tudom. Mindenféle stílust szeretünk. Semmiképpen sem akarjuk
egy műfajba beskatulyázni magunkat. A drum and bass nagyon sikeres volt
egy időben, de most már megint csak az egész műfaj egy kis része. Sok
különböző terület van, ahonnan választani tudunk!
LGP:
Összegeznéd, hogy érzéseid szerint, hogyan változik az elektronikus
színtér, mert komoly változások mentek végbe, aminek ti is a részei
vagytok, nem csak az FLA, hanem az összes többi projected is.
Bill:
Hát, régen a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején, mindez
nagyon underground volt. Gondolok itt olyan együttesekre, mint a Front 242, az első együttesem a Skinny Puppy, és a Neubaten vagy a Test Dept.
Ők ekkor kezdtek előtérbe kerülni - mikor a gothic szintéren volt egy
nagy robbanás. És, ami elég ironikus, most is van pár együttes, aki
ebbe kapaszkodott bele egy másik szintre emelve a műfajt. Mint pl.
Trent Reznor a Nine Inch Nails-ből, és Marilyn Manson.
Mindketten azt mondták, hogy meghatározó hatással volt rájuk a Skinny
Puppy. Ők már olyan eredményeket értek el, hogy több millió albumot
adnak el. De ezek mellett még rengeteg olyan műfaj van: a trance, a
drum and bass, és még a hip-hop is, amelyek valamilyen módon az olyan
elektronikus zenéből indulnak ki, mint a Kraftwerk,
amelynek zenei elemeit még mindig felhasználják. Ezen a színtéren
azonban, azt hiszem, hogy a zene nem kap elég elismerést. Még egy olyan
ember is, mint DJ Tiesto…
LGP: Aki szintén készített nektek mixet.
Bill:
...Igen, még ő is hálás lehet azoknak az együtteseknek – ahova magunkat
is sorolom – mint a Cabaret Voltaire, akik már 20 éve elektronikus
tánczenét készítettek. Az volt a kiindulópont, és ebből fejlődött
minden. Ezek a bandák most sokkal több pénzt keresnek, és a zene is
sokkal kommerszebb / felszínesebb lett. Azt hiszem, hogy az emberek nem
értékelik eléggé az elődöket. Persze, hogy fejlődik minden, hiszen a
technológia is olyan gyorsan változik, napról napra, hogy a zenével is
egyre több mindent lehet csinálni. Főleg, mióta számítógéppel is lehet
zenét írni. Ugyanakkor ez rossz is, mert szinte akárki vehet magának
számítógépet - hazamegy vele, létrehoz valami zajt, felrakja a
honlapjára, vagy akármi, és azt mondhatja: „ezt hallgasd meg,
fantasztikus: zenélek!” Közben az egész egy nyitott fórum, és több
ezerszeresére nőtt a „művészek” száma. Mindennap meghallgathatsz egy
újat! Bizonyos értelemben szerencsésnek érzem magam, hogy ezek a bandák
és mi hozhattuk létre az első hullámot. Sokkal nehezebb most hírnevet
szerezni. Ebbe belegondolva, azért az is jó, hogy nekünk, vagy akár
Trentnek [5] is ennyi követője van.
LGP:
Azt hallottam, hogy nem szerettek fesztiválon fellépni, ahol rengeteg
ember ide-oda mászkál. Pedig ez is egy módja annak, hogy új rajongókat
szerezzetek. Te választottad ezt a helyszínt [6] egy nagyobb itteni fesztivál helyett?
Bill:
Mostanában sok fesztiválon léptünk fel, nem tudom, hogy ki mondhatta
ezt, nem hiszem, hogy ez így van. Legutóbb Svédországban voltunk,
Arikvában... vagy a tavalyi M'era Luna! Ott volt vagy húszezer ember,
és mi voltunk az egyik főzenekar. Nagyon izgalmas volt.Szóval nem
hiszem, hogy ez igaz [7].
Csak nem szeretek kimenni a közönség közé. Az emberek állandóan jönnek,
hogy „Hé! Helló!” – én ebbe egy óra alatt belefáradok. Pedig mindenki
azt szeretné, hogy barátságos legyek – a legjobb talán ilyenkor a
háttérben maradni. Egy kicsit visszahúzódó és félénk vagyok. Más arcok
persze szívesen vegyülnek. Szóval azt hiszem, a félreértés ebből ered.
LGP:
Azt is olvastam, hogy akárhova mész, szeretsz körülnézni, megnézni,
hogy milyen az adott ország – elmész múzeumokba... mit néztél meg
itthon?
Bill: Ma elmentem a Nemzeti Galériába. Felmentünk abba a templomba a hegy tetején [8]
, és megnéztük a Várat. A külseje gótikus, de a belseje középkori,
gondolom, azért mert bombázás lehetett, vagy valami ilyesmi, és újra
kellett építeni... Szóval igen, szeretem az építészetet, a történelmet,
a művészetet, és azt hiszem, hogy ezek a zenével együtt léteznek,
összetartoznak. Pl. amikor egy albumot készítesz, szükséged van egy
művészre, aki elkészíti neked a borítót. Ez azt jelenti, hogy a
művészet és a zene kéz a kézben jár. A generációk változnak, az emberek
változnak, a stílusunk változik, de ez a része mindig velünk marad… és
ezzel a változással mérhetjük az időt, hogy hogyan fejlődünk mindennel
együtt. Az utóbbi húsz évben, akárhányszor elmentem egy városba –
tegnap például Moszkvában voltunk és aztán átrepültünk ide… Egyik nap
még Oroszországban vagy, aztán másnap egy másik ország! Ott megnéztük a
Puskin múzeumot és a Vörös teret, az őrségváltást, és másnap már itt
ébredtem. Azért ez még mindig bizarr számomra. Ott még elmentem az
Ermitázsba és más múzeumokba is... Az utóbbi húsz évben, szinte több
múzeumban voltam, mint bárki más a világon! Ez olyasvalami, amire talán
egyszer, amikor már haldoklom, visszagondolhatok, és úgy érezhetem,
hogy mennyire nagyszerű, hogy láttam a világot. Végülis számtalan látni
való van! Úgy gondolom, hogy a legtöbb ember csak egész kis részét
látja, és ez nagy kár. Néha ez ezért van, mert nem engedhetik meg
maguknak, hogy megnézzék ezeket a dolgokat. Így kifejezetten kivételes
helyzetben érzem magam, hogy megtehetem, hogy oda megyek, ahova
szeretnék, és azt nézem meg, amit akarok. Ez nagyon jó.
LGP:
Hogyan látod a különböző rajongókat ezekben az országokban?
Ugyanolyanok, vagy vannak különbségek? Mondjuk abban, ahogy
felöltöznek, vagy a hozzáállásukban?
Bill:
Abban biztos vagyok, hogy az európai rajongók sokkal komolyabban veszik
az elektronikus zenét, mint az amerikaiak. Ők leginkább bizonyos
együttesek után mennek, amik éppen befutnak, majd az újabbakat szeretik
meg, és így annyi az előzőeknek. Amerikában a rock kultúra él, Európa
sokkal inkább a klasszikus és az elektronikus zene otthona. Az emberek
itt érdeklődőbbek. Oroszországban egyenesen megőrülnek. Már a koncert
előtt egy órával kiabálnak, és így van ez az előadás után is. Mindkét
koncert teltházas volt. Ilyen Svédország és Németország is. Itt még
sosem játszottunk, ez a mai lesz az első. Eddig nagyon szép napunk
volt, csak kicsit túl meleg van. Ne érts félre, ezt sokkal jobban
szeretem, mint az esőt. Igen, azt hiszem, hogy az európai rajongók
sokkal műveltebbek az elektronikus zene terén. Mindegy, hogy az trance,
vagy bármi más, amit szeretnek. Odaát inkább a rock. Szóval itt jobban
érzem magam.
LGP: Említettél együtteseket, akikkel még dolgozni szeretnél. Milyen más terveid vannak?
Bill:
A másik project, amiben részt veszek, az a Delirium nevű banda. Ez az,
amiből tulajdonképpen megélek; a Front Line inkább a művészi oldalam.
Szóval egy Delirium világturnéra készülünk. Valamint hamarosan
megjelenik egy új albumom, amit a társammal készítettem, tudod, akit 16
éves kora óta ismerek, és azóta dolgozunk együtt: Rhys Fulber. Három
héttel a turné előtt született meg az első gyermeke. A felesége azt
mondta, hogy „nem, itt kell maradnod ezzel a síró izével!” Szóval, Rhys
azt mondta: „bocs srácok, nem tudok menni!... úgyhogy elköszöntünk
tőle. Belekezdtünk egy Fauxliage nevű projectbe [9]
. Augusztusban fog megjelenni. Nagyon nyugis, chill-out: rengeteg vonós
is van benne. Egy kicsit a Delirium-ra hasonlít, de annál is nyugisabb.
Ezután jön a Delirium turné, és talán jövőre elkészül még egy Front
Line album, ez minden, amire most időm van.
LGP: Különböző rajongók járnak a Delirium és az FLA koncertekre?
Bill:
Az első Delirium turnén, 2 évvel ezelőtt... Sokkal több lány van egy
Delirium koncerten. A Front Line-on ott a sok srác, oldalt leborotvált
hajjal... A Delirium-on vannak idősek, fiatalok, puccos figurák,
mindenféle emberek. És nagyon sokan vannak. Érdekes, hogy legtöbbjük
semmit nem tud az FLA-ről. Jó, hogy a kreativitással más helyekre, más
közönséghez is el lehet jutni. Arról nem is beszélve, hogy ez jót tesz
az agyamnak, mert az egyik fele FLA, a másik pedig Delirium, és ahogy
mindkettőt készítem, létrejön egy kellemes / vidám középút.
LGP:
Az utolsó kérdés a drogokkal kapcsolatos, mert a drogok – sok esetben –
a klubélet, a zene és a tánc velejárói. Mit gondolsz a drogokról, vagy
arról, hogy a zenéitekre drog hatása alatt táncolnak?
Bill: Hát... mielőtt elkezdtük a Skinny Puppy-t, minden hétvégén buliztunk. És tudod – jól éreztük magunkat... Tudod, Kanadában [10]
nem igazán törődnek a fűvel, lehet nálad, és nem érdekel senkit.
Szerintem ez buli. Amikor az emberek trance-re táncolnak, és ecstasy-t
tolnak, az is rendben van. Azt hiszem. Legalábbis szerintem. Az, hogy
kísérleteztem ezzel-azzal, szerintem, megnyitja a tudatalatti részét az
agynak. Miután kipróbáltad, és voltál a másik oldalon, mindezt elő
tudod hívni, amikor zenét írsz. Ebből mindig lehet meríteni. Persze
addig nem tudod, amíg ki nem próbálod. Természetesen van veszélyes
oldala is. Ha olyan ember próbálja ki, akinek függésre hajlamos a
személyisége, akkor majd egyre többet és többet akar belőle. Ezzel
tönkreteszi magát – elindul a lejtőn. De én nem bánok semmit. Mindig
jól éreztem magam. Akármikor hazamehetek és elfelejthetem. Szerintem,
talán mindenkinek ki kell próbálnia egyszer. Csak hogy tudják, miről
van szó. Aztán, ha nem tetszik nekik, majd nem csinálják.
LGP: Hogyan kapcsolódik ez az elektronikus zenei szubkultúrához?
Bill:
Az ecstasy mindenképpen kapcsolódik. Úgy értem, ki tudna reggel ötkor
még mindig táncolni? Elfáradunk. De ecstasy-val a sok tucc-tucc tökjó.
Szeretem az ilyet. Szerintem az összes zenéhez... ismered a kifejezést
„sex, drugs and rock&roll”, hát ezek kéz a kézben járnak. Amikor az
együttesek hosszú ideig turnéznak, egy idő után különböző módokat
találnak ki arra, hogy kitöltsék a napokat, és izgalmasabbá tegyék a
dolgokat. De ez olyan, mint bármi más, nem szabad belőle túl sokat vagy
túl keveset... és máris jól érezheted magad. De úgy gondolom, hogy ez
nem mindenkinek való. Nem azt mondom, hogy csináljátok, de
természetesen azt sem, hogy ne. Most ez olyan volt, mintha egy
politikus mondta volna, nem? De mi jól éreztük magunkat!
LGP: Köszönjük szépen!
[3] M’ era Luna: alternatív zenei fesztivál (Hildesheim, Németország)
[4] Panacea drum and bass zenét ír
[5] Trent Reznor, a Nine Inch Nails frontembere
[6] Budapest, PeCsa 2007-07-17
[7] Egy korábbi interjújában (Terrorverlag 2006 Interview) nyilatkozta.
[8] Mátyás templom
[9] Ejtsd: foliázs
[10] Bill jelenleg Kanadában, Vancouver-ben él.
Az interjút készítette:
Lukácsi Kriszta és Ignácz Krisztián
Hozzászólások
Jelenleg nincsen hozzászólás!
Hozzászólok
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!
|
Facebook
|