L A I B A C H (SLO)
Megyeri & Sokol (80'as party)
2007.02.17. szombat
Jegyárak:
Elovétel: 3000 Ft
A fellépés napján: 3500 Ft
Helyszín: A38 HAJÓ, a PETOFI HÍD BUDAI HÍDFOJÉNÉL, a
Zöld Pardonnal szemben
Ha
létezik kultikus zenekar Közép-Európában, akkor a Laibach az,
elsosorban azért, mert ezt a kultuszt a tagok maguk gerjesztették. Ma
már nehéz elképzelni, hogy ez a nyolcvanas évek elején alakult
szlovéniai (akkor még jugoszláviai)
muvész-, zenész- és provokátorcsoport milyen elemi hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára. Hogy milyen
brutális
csapásként érte a szocialista blokk kultúrpolitikáját egy maréknyi,
alig leplezetten náci és kommunista katonai és ideológiai jelképeket
használó, Wagnert és a korabeli mainstream popzenét egyaránt
parodizáló avantgardista. Pedig - válaszolják ironikusan a képzomuvész
tagok az ellenük felhozott vádakra -" />
csak annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler festo volt".
A
Laibach kétségkívül a legnagyobb hatást gyakorolta a keleti blokk együttesei közül. A
Frankie Goes To Hollywoodtól a Rammsteinen át Marilyn Mansonig
számtalan zenekar és zenei irányzat táplálkozik a laibachi örökségbol,
akár a látványelemekre, akár a zenére, akár a szövegekre gondolunk.
A
Laibach története 1980-ban, abban a jelképes
éveben kezdodött, amikor Lengyelországban megalakult a Szolidaritás és
bevezették a szükségállapotot,
Jugoszláviában pedig meghalt
Joszip Broz Tito. Egy
Ljubjanához közeli bányászvárosban,
Trbovljében megalakul az eredetileg képzomuvész-csoportként indult Laibach
(mely nevét Ljubjana német elnevezésébol nyerte). A csoport késobb -
egyéb színházi és képzomuvészeti kezdeményezésekkel egybeolvadva - NSK,
azaz Neue Slowenische Kunst néven valóságos muvészi állammá notte ki
magát, és a Laibach eme összmuvészeti szervezodés zenei leágazásává
alakult.
Már korai koncertjei és performanszai
óriási botrányt okoztak Jugoszláviában,
ahol a náci jelképekkel kokettáló társulat egyenesen az önmagát a
partizánmítosszal megalapozó jugoszláv állam szívébe talált. A
betiltások és hatósági eljárások ellenére a
Laibach 1985-tol kezdve viharos tempóben kezdte megjelentetni lemezeit. A zenekar nemzetközi hírneve is egyre nott, és
1987-ben a Mute-nál (a Depeche Mode és Nick Cave kiadójánál) megjelent az
Opus Dei album. A lemezen található brutál-indusztriál feldolgozások, például az osztrák
Opus népi mulatós rockhimnusza, a
Life is Life vagy a
Queen One Visionjének
metálos-Wagneriánus-pszeudonáci átértelmezései, illetve a megjelenést
követo turné valósággal a mainstreambe katapultálta a Laibachot.
A zenekar ezek után tudatosan és következetesen sajátította ki a popkultúra produkcióit. Megjelentette a
Sympathy for the Devilt, ami nem más, mint a híres
Rolling Stones-szám egy nagylemezre való különbözo indusztriál-hangulatú feldolgozása, vagy a
Let It Bet, ami az egykori
Beatles-klasszikus teljes átköltése. "
Nem hiszünk az eredetiségben" - jelentették ki a
Laibach
tagjai, amikor jóval késobb megkérdezték tolük, hogy nem zavarja-e oket
az életmuvét és külsoségeit teljes egészében tolük lopó Rammstein
óriási sikere. "
Nem hiszünk az eredetiségben, ezért a Rammstein nem is lophatott tolünk." Ez az esztétika végigvonul a
Laibach-lemezek során, szégyentelenül és kételyek nélkül nyúlnak bármilyen anyaghoz, legyen az popsláger, Wagner-opera vagy nemzeti himnusz. A
Laibach legutolsó lemeze is ilyen: a
2006 oszén megjelent Volk
(melynek bemutató turnéján érkezik Budapestre a zenekar) tizenhárom
állam (köztük a Vatikán) és ráadásként az NSK hivatalos himnuszát
tartalmazza - természetesen a jól megszokott indusztriál-techno
átdologzásban.
Az ezeredforduló környékén a
Laibach mintha
kissé visszavonult volna - úgy tunt, hogy a szocialista blokk
felbomlásával, a hidegháború végével - és az üzletileg jóval sikeresebb
hasonló zenekarok feltunésével - a politikus-muvészi indusztriál
válságba került. Ám a 2004-ben megjelent
életmu-összegzo válogatáslemez, az Anthems, és azt követo amerikai turné újra a figyelem középpontjába állította a Laibachot.
A turnéról készült Divided States of America DVD
eroteljes dokumentuma annak, hogy a - ki tudja, hányadszorra - megújult
zenekar ismét eltalálta a közhangulatot, jelesül a szeptember 11. utáni
össz-amerikai félelmet és bizonytalanságot.
A
Laibach többször járt már Magyarországon, de
mostani fellépése is ékes bizonyítéka lesz annak, hogy ez a több mint
negyedszázada létezo zenekar és muvészcsoport most is épp olyan friss,
aktuális és érvényes, mint megalakulásakor.
Jelenlegi tagok
Milan Fras: ének
Eva Breznikar: ének, dob
Natasa Regovec: ének, dob
Luka Jamnik: billentyusök
Primoz Hladnik: billentyusök
Janez Gabric: dob
Lemezek
Laibach, 1985
Rekapitulacija, 1985
Nova Akropola, 1985
Opus Dei, 1987
Slovenska Akropola, 1987
Krst pod Triglavom, 1987
Let It Be, 1988
Sympathy for the Devil, 1990
Macbeth, 1990
Kapital, 1992
Ljubjana-Zagreb-Beograd, 1993
NATO, 1994
Jesus Christ Superstars, 1996
Laibach, 1999
WAT, 2003
Volk, 2006
http://www.laibach.nsk.si/
http://www.myspace.com/laibach
http://www.ljudmila.org/embassy/
A koncert után a pár éve
alakult szegedi DJ-csoportosulás, a 80asparty.hu két tagja, Megyeri és Sokol áll a
lemezjátszók mögé. A DJ-k természetesen nem csupán nyolcvanas évekbeli zenéket jétszanak,
de fo feladatuknak azt tekintik,
hogy a kortárs partikultúrába visszavezessék az olyan, a
nyolcvanas években gyökerezo zenei
irányzatokat, mint az indusztriál, a new wave, a
dark és indie, az ebm és az electro.
http://www.80asparty.hu
FORRÁS:
WWW.A38.HU