Laibach az A38 Hajón!!!

Ismét hazánkba látogat a kultikus szlovén csapat a Laibach

Az ipari zene alapító legendája, a brutális feldolgozásairól elhíresült Laibach ismét Magyarországon. Ezúttal legújabb lemezének, a himnusz-átiratokból álló Volknak európai turnéján.


Volk támadás az A38 Hajón




L A I B A C H (SLO)
Megyeri & Sokol (80'as party)

2007.02.17. szombat

Jegyárak:

Elovétel: 3000 Ft
A fellépés napján: 3500 Ft

Helyszín: A38 HAJÓ, a PETOFI HÍD BUDAI HÍDFOJÉNÉL, a Zöld Pardonnal szemben







Ha létezik kultikus zenekar Közép-Európában, akkor a Laibach az, elsosorban azért, mert ezt a kultuszt a tagok maguk gerjesztették. Ma már nehéz elképzelni, hogy ez a nyolcvanas évek elején alakult szlovéniai (akkor még jugoszláviai) muvész-, zenész- és provokátorcsoport milyen elemi hatást gyakorolt a korszak gondolkodásmódjára. Hogy milyen brutális csapásként érte a szocialista blokk kultúrpolitikáját egy maréknyi, alig leplezetten náci és kommunista katonai és ideológiai jelképeket használó, Wagnert és a korabeli mainstream popzenét egyaránt parodizáló avantgardista. Pedig - válaszolják ironikusan a képzomuvész tagok az ellenük felhozott vádakra -" />csak annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler festo volt".

A Laibach kétségkívül a legnagyobb hatást gyakorolta a keleti blokk együttesei közül. A Frankie Goes To Hollywoodtól a Rammsteinen át Marilyn Mansonig számtalan zenekar és zenei irányzat táplálkozik a laibachi örökségbol, akár a látványelemekre, akár a zenére, akár a szövegekre gondolunk.

A Laibach története 1980-ban, abban a jelképes éveben kezdodött, amikor Lengyelországban megalakult a Szolidaritás és bevezették a szükségállapotot, Jugoszláviában pedig meghalt Joszip Broz Tito. Egy Ljubjanához közeli bányászvárosban, Trbovljében megalakul az eredetileg képzomuvész-csoportként indult Laibach (mely nevét Ljubjana német elnevezésébol nyerte). A csoport késobb - egyéb színházi és képzomuvészeti kezdeményezésekkel egybeolvadva - NSK, azaz Neue Slowenische Kunst néven valóságos muvészi állammá notte ki magát, és a Laibach eme összmuvészeti szervezodés zenei leágazásává alakult.




Már korai koncertjei és performanszai óriási botrányt okoztak Jugoszláviában, ahol a náci jelképekkel kokettáló társulat egyenesen az önmagát a partizánmítosszal megalapozó jugoszláv állam szívébe talált. A betiltások és hatósági eljárások ellenére a Laibach 1985-tol kezdve viharos tempóben kezdte megjelentetni lemezeit. A zenekar nemzetközi hírneve is egyre nott, és 1987-ben a Mute-nál (a Depeche Mode és Nick Cave kiadójánál) megjelent az Opus Dei album. A lemezen található brutál-indusztriál feldolgozások, például az osztrák Opus népi mulatós rockhimnusza, a Life is Life vagy a Queen One Visionjének metálos-Wagneriánus-pszeudonáci átértelmezései, illetve a megjelenést követo turné valósággal a mainstreambe katapultálta a Laibachot.

A zenekar ezek után tudatosan és következetesen sajátította ki a popkultúra produkcióit. Megjelentette a Sympathy for the Devilt, ami nem más, mint a híres Rolling Stones-szám egy nagylemezre való különbözo indusztriál-hangulatú feldolgozása, vagy a Let It Bet, ami az egykori Beatles-klasszikus teljes átköltése. "Nem hiszünk az eredetiségben" - jelentették ki a Laibach tagjai, amikor jóval késobb megkérdezték tolük, hogy nem zavarja-e oket az életmuvét és külsoségeit teljes egészében tolük lopó Rammstein óriási sikere. "Nem hiszünk az eredetiségben, ezért a Rammstein nem is lophatott tolünk." Ez az esztétika végigvonul a Laibach-lemezek során, szégyentelenül és kételyek nélkül nyúlnak bármilyen anyaghoz, legyen az popsláger, Wagner-opera vagy nemzeti himnusz. A Laibach legutolsó lemeze is ilyen: a 2006 oszén megjelent Volk (melynek bemutató turnéján érkezik Budapestre a zenekar) tizenhárom állam (köztük a Vatikán) és ráadásként az NSK hivatalos himnuszát tartalmazza - természetesen a jól megszokott indusztriál-techno átdologzásban.



Az ezeredforduló környékén a Laibach mintha kissé visszavonult volna - úgy tunt, hogy a szocialista blokk felbomlásával, a hidegháború végével - és az üzletileg jóval sikeresebb hasonló zenekarok feltunésével - a politikus-muvészi indusztriál válságba került. Ám a 2004-ben megjelent életmu-összegzo válogatáslemez, az Anthems, és azt követo amerikai turné újra a figyelem középpontjába állította a Laibachot. A turnéról készült Divided States of America DVD eroteljes dokumentuma annak, hogy a - ki tudja, hányadszorra - megújult zenekar ismét eltalálta a közhangulatot, jelesül a szeptember 11. utáni össz-amerikai félelmet és bizonytalanságot.

A Laibach többször járt már Magyarországon, de mostani fellépése is ékes bizonyítéka lesz annak, hogy ez a több mint negyedszázada létezo zenekar és muvészcsoport most is épp olyan friss, aktuális és érvényes, mint megalakulásakor.

Jelenlegi tagok
Milan Fras: ének
Eva Breznikar: ének, dob
Natasa Regovec: ének, dob
Luka Jamnik: billentyusök
Primoz Hladnik: billentyusök
Janez Gabric: dob

Lemezek
Laibach, 1985
Rekapitulacija, 1985
Nova Akropola, 1985
Opus Dei, 1987
Slovenska Akropola, 1987
Krst pod Triglavom, 1987
Let It Be, 1988
Sympathy for the Devil, 1990
Macbeth, 1990
Kapital, 1992
Ljubjana-Zagreb-Beograd, 1993
NATO, 1994
Jesus Christ Superstars, 1996
Laibach, 1999
WAT, 2003
Volk, 2006

http://www.laibach.nsk.si/

http://www.myspace.com/laibach

http://www.ljudmila.org/embassy/


A koncert után a pár éve alakult szegedi DJ-csoportosulás, a 80asparty.hu két tagja, Megyeri és Sokol áll a lemezjátszók mögé. A DJ-k természetesen nem csupán nyolcvanas évekbeli zenéket jétszanak, de fo feladatuknak azt tekintik, hogy a kortárs partikultúrába visszavezessék az olyan, a nyolcvanas években gyökerezo zenei irányzatokat, mint az indusztriál, a new wave, a dark és indie, az ebm és az electro.

http://www.80asparty.hu



FORRÁS: WWW.A38.HU

Hozzászólások

Jelenleg nincsen hozzászólás!

Hozzászólok

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

Facebook
 
 
Adatvédelem Impresszum Oldaltérkép
2009 Copyright © Machinemusic.HU
www.unimatrixzero.hu
Advoxya HUN Black Head Agency Gothic.hu