Két dolog látszódott nagyon a koncertjükön:
1) Stefan Poissnak
gyakorolnia kell még a frontemberi szerepet, mert nagyon nem tudott mit
kezdeni magával, amikor nem volt semmi teendője, és
2) a számaik
eszméletlen jól szólnak élőben. Poiss képzett hangja rendkívül markáns
és férfias; délután volt időm beszélgetni vele egy keveset, és eleinte
el sem hittem, hogy ugyanazt az embert hallom énekelni. Emiatt úgy
érzem, hogy kár volt vokódert használnia pár felvételnél, sokkal
hatásosabbak voltak azok a pillanatok, amikor rendesen énekelt. Maga a
zenekar pedig hozta azt, ami a tökéletes bemelegítéshez kellett. A
középtempós dalaikkal megteremtették az ipari/cyberpunk hangulatot, a
szolid, kilencvenes évek videojáték hangkönyvtárait felidéző
elektronikus zene és a rockosabbra vett körítés remek ráhangolás volt az
este fénypontjára. Mondhatni tökéletes munka volt.
A fél 11 magasságában színpadra vonuló FRONT LINE ASSEMBLY ezért simán megtehette volna, hogy lenyom egy vérprofi haknit a teljesen felajzott közönségnek,
azonban mégsem ezt tették, megmutatva, hogy miért továbbra is ők az
első alakulata az indusztriál zenének. A másfél órás koncertjük gyakorlatilag
üresjáratoktól mentes, borzasztóan energikus örömzenélés volt,
Bill Leeb többször is megjegyezte, hogy remek a parti, majd még nagyobb lelkesedéssel vetette bele magát az újabb és újabb számokba. Zömmel a nyáron megjelent,
Improvised Electronic Device albumról játszott a zenekar, és döbbenetes, hogy a lemezen tapasztalható, kissé szürke és monoton összhatás mennyire jól működik élőben.
Robosztus volt minden egyes pillanat, a hasonló hangzású ütemek és ritmusok önálló felvételek helyett valami nagyon teljeset, élőt, lélegzőt alkottak. Talán emiatt meglepő lehet, hogy épp az
Improvised Electronic Device egyik lassabb tétele, az
Angriff volt a koncert tetőpontja (már csak azért is, mert tíz perc után előálltak vele), ezután viszont
egyszerűen nem hanyatlott az előadás, nem jöttek számok, amelyek esetleg visszavettek volna a lendületből.
Idővel természetesen
előkerültek a klasszikusok is, a
Plasticityt még mindig rettentő törzsi módon vezetik fel, és úgy tűnik, hogy a
Mindphaser örökké megfelelő zárása lesz a FRONT LINE ASSEMBLY-koncerteknek. Mégis, azt volt látni a legjobb, hogy
a banda ismét meg tudott újulni, és megállás nélkül halad előre. A hangzás most már talán minden korábbi időszaknál
elektronikusabb -
nem is biztos, hogy dobosra idővel szükség lesz. Már most mindennél
nyomatékosabbak a gépi dobritmusok, ezalatt azonban végig emberek vannak a színpadon.
Leebnek lehet, hogy ez a megvalósult jövőképe; lehet, hogy erről álmodott 1986-ban, amikor elkezdte megvalósítani a saját indusztriális elképzeléseit. A
Hostage talán ennek egy újkori formája, érezhetően a koncertek hatására íródott, de hasonló a helyzet a
Shifting Through The Lensszel is, ami
élőben lerobbantja a tetőt a tánctér felett. Persze ehhez szükséges volt az is, hogy tökéletesen szóljon minden, amit a
szervezők hibátlanul megoldottak (
állítólag egyszer dvd is lesz belőle), a lelkes közönség pedig
kétszer is vissza tudta tapsolni a bandát.
Ezután következett még a dán
Claus Larsen egyszemélyes LEAETHER STRIP-projektjének
kizárólag magyaroknak dedikált performansza, amiről sajnos én már lemaradtam (elfáradtam, meg lehetőségem volt Bill Leebbel interjút készíteni, sőt, még Jeremy Inkellel is beszélgettem egy keveset; nem ígérem, hogy felkerül az oldalra azonnal, mindenesetre próbálom minél előbb megírni), de enélkül is látszott, hogy
az indusztriál zene szerelmeseinek ismét valóra vált minden álmuk.
Egy tökéletes éjszakát tölthettek el kiváló hangulatban, remek zenekarokkal.
Írta: Velkei Zoltán
Képek: Jelen Fruzsina
Forrás: http://kultblog.hu
Koncertszervező: Black-Head Agency