Jelenleg 65 vendég és 0 regisztrált tag
olvas minket. Névtelen látogató vagy.
Sikeres regisztráció
A regisztráció sikeres volt, de biztonsági okokból egy levelet küldtünk a megadott e-mail címre, mellyel ellenőrizzük a regisztrációt.
Regisztráció
Felhasználónevet meg kell adni!
Felhasználónév már fogalt!
Felhasználónév kis, nagy betüt és számot tartalmazhet!
E-mailt meg kell adni!
Hibás e-mail cím!
A megadott e-mail cím már fogalt!
Jelszóemlékeztető elküldve
Az új jelszó elkészült, ellenőrizze e-mail címét a további információkért.
Elfelejtett jelszó
E-mailt meg kell adni!
Hibás e-mail cím!
A megadott e-mail cím még nincs regisztrálva!
Színházi gótdizsi
A PRAE.HU beszámolója a Covenant, De/Vision és Black Nail Cabaret koncertről:
Ennél kontrasztosabb és mégis kontraszttalan koncertet keveset látni
mostanában. Képzeljük csak el: elektronikus klubest egy moziszínházban
enyhe diszkós felhanggal, underground közönséggel és pezsgővel a
páholyban. Aki nem volt ott, most megtudja mit hagyott ki!
Mind voltunk már valamennyire is egzotikusnak tartott koncerthelyen:
romkocsmában, földbe süllyesztett hangárban, üvegpalotában, sőt szép
számmal vannak, akik a szétrombolt gyártelepek zenebarát légkörét is
megtapasztalták. Távolról sem szeretnék az egzotikum veteránjának tűnni,
ám ezzel a koncerttel én végképp átértékeltem a különlegesről alkotott
elképzeléseimet.
A Szikra
léte már önmagában is bravúr, hiszen elképzelhetetlennek tartom, hogy
egy kultúrközpontot megéri félszintenként igencsak igényesen berendezett
bárokkal és népes állandó kiszolgálói stábbal fenntartani. Ráadásul az
infrastrukturális kényelem eltörpül a koncerttér felső karzatainál
elhelyezett vörös kárpitos székek és páholyszerű kialakításban
elhelyezett ülőgarnitúrák hívogató kényelme mellett.
Volt valami különösen bizseregtető, század eleji az aranyrámás,
kupolás, álklasszikoszlopos tér emelkedett légkörében, pláne hogy az
összes VIP vendég a felső karzaton pezsgőt szürcsölgetett. És mindez egy
sötét, szubkulturális antipop koncerten, ahol csak elvétve látunk
ruhájában is tarka társaságot.
Ugyanezt a kettősséget és paradoxont tette látszólag
feszültségmentessé a magyar Black Nail Cabaret (BNC) - performansszal és
zenével. A színpadon négy tagúra bővülő duó dívás, pin-upos kiállása
pont olyan volt, mint a beltér színházi légköre, zenéje pont olyan, mint
a szubkultúra önpusztító nihilje.
A zene maga hangszereiben szintipop, a vokálban melankóliával teli,
egyeseknek tán gótikus is: kicsit Depeche Mode, kicsit VNV Nation, de
leginkább Black Nail Cabaret, hiszen ilyen kiállása és ilyen merész
feldolgozásai nincsen másnak a szcénában. Apropó kiállás: az előadás
végig performansz formában zajlott, az énekesnő a színpadon rakott
szoknyás gót gésa, vagy ledér Marilyn Monroe volt, a háttérvokálosok
soraiban pedig egyik pillanatban sötétarcú szamuráj, kecses
tündér-pillangó, máskor halálmaszkos hóhér bukkant fel a zene
aláfestéseként. A performansz kifordított, groteszk esztétikája pedig
szoros összhangban állt a zenével, hiszen ugyanez a feje tetejére
állított kompromisszummentesség volt érvényes Rihanna és más popsztárok
BNC-s remixeire is.
Számomra azonban a legkedvesebb nem ez a mesterkélt groteszk volt
(már csak azért sem, mert a profi kifordítómester imázsa elég hamiskásra
sikerült néhol, hiszen a BNC éppen csak kinőtt az amatőr státuszból -
ez a zenén is hallatszott), hanem a fellépés játékossága. A produkció,
azaz a számok felvezetése, a színpadi játék és a lányok viselkedése is
pajkos, pajzán összekacsintós hangulatot teremtett, úgyhogy nyoma sem
maradt az elektronikus zenék görcsösségének, feszességének. Volt
helyette duruzsolás, önfeledt huncutkodás és perverzség a színpadon - ám
ez sem volt zavaróan harsány.
Hasonlóan játékos volt a De/Vision is. A német páros zenéje persze
borzasztóan feszes, tele nyugtalansággal, izgatottsággal - sőt,
indulattal. Ennek ellenére az előadás laza volt, a banda úgy hozta
speciális megsemmisülő-megsemmisítő érzését, dühös nihiljét, mintha az a
világ legtermészetesebb életérzése lenne.
Ez pedig már a szintipop határait feszegeti, hiszen ennyi
feszültséget természetesen előadni, ráadásul úgy, hogy a zene
vezérvonala még csak nem is sürgető, számomra eddig lehetetlennek tűnt.
Ha nem látjuk az együttest, a zene esetleg zavartnak, az életérzés pedig
hamisnak tűnhetett volna. Ez a produkció azonban maximálisan
megerősített abban, hogy mindez olcsó előítélet, hiszen a De/Vision úgy
jó, ahogy van. Távolról sem vaskos és rikító, mint a BNC, de nem is emiatt szeretik a rajongók.
Az est főfellépőjét, a svéd
Covenantot nem kell bemutatnom: 25 éves legenda, kategóriájának
úttörője, a sötét szintipop legnagyobbja. A hangulat óriási volt, hiszen
az együttes a sötét elektronikus romantika legjobb oldalát mutatta,
vagyis az ingerült, zaklatott melankólia és a többi olyan kellemetlen
életérzés, mint a kilátástalanság és beleveszés szépségét formálta meg
zenei eszközökkel. Eskil Simonsson énekes dicséretes módon látta meg ebben a lehetőséget, és elképesztő hévvel késztetett minket kollektív megsemmisülésre.
Olyan volt az egész, mint egy nagy, érzelmileg is felkavaró ünnep.
Ahogyan a frontember ütemesen kántálta: itt és most tényleg együtt
vagyunk („We stand alone right here, right now, together!"), melyet én a
fellépés katartikus esztétikai szintézisének tudok be.
A zene rituálissága (az elektronikus alap a De/Visionnél jóval
letisztultabb) és az előző produkcióknál jóval gyérebb megvilágítás erős
konformelszívó hatással járt, így - bár közhelyes, de - a koncert
tényleg nem volt mindennapi. Zeneileg pedig nem lehet negatív kritikával
illetni a fellépőket: még magukhoz képest is kitűnő koncertet adtak.
Ennél élőbb
elektronikus koncerten ritkán jár az ember: a rendezvénynek volt
összetett esztétikai krédója, igényes légköre és értékes zenéje. Nem
tudom elképzelni, hogyan lehet ennél több vagy jobb egy koncert.
Covenant, De/Vision és Black Nail Cabaret koncert a Szikra Cool Tour Houseban, 2011. február 19.
A fényképeket készítette: Tóth Lilla Írta: Sárosi Ádám
A rendezvényt a Black Head Agency szervezte.