Arról, hogy koncerten kívül is jó zenekar-e, már
megoszlanak a vélemények: a basoldoniaknak a 2005-ös Playing the Angel
volt a billentyűs Alan Wilder nélküli korszakának egyetlen olyan lemeze,
ami a közmegegyezés szerint is igazán jól sikerült. Ha hozzátesszük,
hogy ezek a vélemények is azt hozzák fel legerősebb érvnek a lemez
mellett, hogy tök olyan, mintha két évtizeddel korábban készült volna,
akkor kijön a végén, hogy a Depeche Mode utoljára 1993-ban jelentetett
meg minden igényt kielégítő albumot. Persze minden azóta kiadott
lemeznél kialakul egy rajongói csoport, ami szerint ezúttal ismét régi
fényében tündököl a zenekar, de az idő általában gyorsan elintézi a
dolgokat. Az idei Delta Machine-t hallgatva már tényleg minden eddiginél
többször felmerült bennem, hogy ez az egész csak azért lett kinyomva,
hogy Dave Gahanéknek megint legyen apropójuk a turnézásra, illetve
legyárthassák az új merchandise-t.
Ezt erősítette végül a koncert is, amin a zenekar jól
érezhetően csak azért vett elő aktuális dalokat, hogy több legyen
kicsit a végeredmény egy nosztalgiakoncertnél. Bár idei dalokkal
kezdtek, minden egyebet tekintve újra biztosra ment a zenekar: volt
Walking in My Shoes, Black Celebration, Enjoy the Silence, Personal
Jesus, és legnagyobb örömömre végre meghallgathattam élőben az első
igazi Depeche Mode-slágert, a még a később az Yazoo-ba távozó Vince
Clarke által írt, ennek megfelelően minden megszokott mode-os
szomorkodást nélkülöző Just Can’t Get Enough-ot is.
Azt sem lehet elvitatni, hogy Dave Gahan még 51
évesen is képes arra, hogy egyetlen teátrális kézmozdulattal nedvessé
varázsolja a mostanra már gyakran sokgyerekes anyává vált női
rajongóinak bugyiját, és ameddig ez megy neki, addig biztosan lesz
létjogosultsága a Depeche Mode-nak. Az egy dolog, hogy Beyoncé is
megirigyelné a seggrázási technikáját, de tulajdonképpen az egész
zenekar nem érne nélküle semmit, hiába Martin Gore gitáros a zenei agy.
A koncert egyébként mára egyértelműen családi
eseménnyé vált: már végképp semmi lázadás nincs abban, ha valaki DM-es, a
közönségben már olyan figurák is feltűntek, akik a nap többi részében
valószínűleg a Hajógyári-szigeten veretik DJ Bárányra, és több ránézésre
óvodás gyereknek is pont olyan idegesítő módon mutatták be szüleik
fiatalságuk örök emlékét, mint amilyenben ők kaphatták meg az Illést.
A tökéletes koncertélményt azonban mégsem a közönség
vagy az új dalok rontották el, hanem Gore, aki valamiért megint
fontosnak érezte, hogy ő is elénekeljen pár dalt. Az egy dolog, hogy
ügyesen a közepére illesztve sikerült elvennie az addig végig lendületes
fellépést a felesleges kamudrámázással, de ráadásul élőben még a
lemezen hallhatónál is feleslegesebbnek tűnik az ő blokkja. Van egy
zenekar, aminek van úgy 40-50 instant klasszikus dala, és ezeket
általában Dave Gahan énekli, aki ugyebár ott van a színpadon
tettrekészen. Ehhez képest egy jó In Your Room helyett jön
két Gore-dal, én pedig gondolhatok arra, hogy mennyivel szívesebben
lennék a koncert miatt a Puskásból Győrbe száműzött Fradi-MTK meccsen
még annak ellenére is, hogy igazából mindkét csapatot utálom.
Az egész koncert végülis emiatt nem lett tökéletes.
Aktuálisnak véletlenül sem lehet mondani, de amikor ilyen dalokról
beszélünk, akkor teljesen mindegy is lesz a dátum. A Depeche Mode még
mindig az egyik legerősebb koncertzenekar, Dave Gahan még mindig képes
egyetlen kézmozdulattal katarzist elérni, a Personal Jesus pedig még
mindig annyira megdöbbentően jó dal, hogy szívem szerint hetente
meghallgatnám élőben.
via: langologitarok.hu