Jelenleg 59 vendég és 0 regisztrált tag
olvas minket. Névtelen látogató vagy.
Sikeres regisztráció
A regisztráció sikeres volt, de biztonsági okokból egy levelet küldtünk a megadott e-mail címre, mellyel ellenőrizzük a regisztrációt.
Regisztráció
Felhasználónevet meg kell adni!
Felhasználónév már fogalt!
Felhasználónév kis, nagy betüt és számot tartalmazhet!
E-mailt meg kell adni!
Hibás e-mail cím!
A megadott e-mail cím már fogalt!
Jelszóemlékeztető elküldve
Az új jelszó elkészült, ellenőrizze e-mail címét a további információkért.
Elfelejtett jelszó
E-mailt meg kell adni!
Hibás e-mail cím!
A megadott e-mail cím még nincs regisztrálva!
Monolith
„Jól kiszámított
kivégzés." Erre számíthatunk - aztán senki ne panaszkodjon, hogy nem szóltunk.
Sőt, már maga Eric van Wonterghem is ráirányítja figyelmünket a lehetséges
veszélyekre az Execution (15 Seconds)
című szám samplingjében.
A Klinik, a Sonar,
az ABC és az Insekt után, az Absolute Body Control mellett ezt el is várjuk
tőle. Van Wonterghem 1981 óta
tevékenykedik az EBM/indusztriális szcénében, mikoris beszállt az Absolute Body Control-ba. Ez volt Dirk
Ivens-szel az első munkakapcsolat. Később ugyancsak Ivens-szel a Klinik egyik alapítója lett, majd Mario Vaerewijck-kal (Vomito Negro) létrehozta az Insektet. Újabban csatlakozott Detune-X-hez.
A minimál-hangzást
hideg zörejek, lecsupaszított szőnyegek, valamint kemény, táncolható ritmusok adják,
amelyeket ritkábban és takarékosan színez samplingekkel. Amit szeretünk
Wonterghem muzsikájában - s amiért kedveljük az elektronikus indusztriált egyáltalában
- az az, hogy a régi kísérletező kedvet nem veszítette el, még ma is úgy hat a
dolog, mint a nyolcvanas években: nem előre gyártott hangokból összeállított
sampling-hangzás, hanem otthon összebarkácsolt gépekkel, a lakásban berendezett
stúdióban készült zúzás. Egyszóval őszinte és öncélú.
A belga zenész és
producer 1997-ben kezdte szóló-projektjét. Korábbi zenekarjai szikárságát és
EBM-es hangzását, kísérletező kedvét megőrizve a dark ambient rémálom-szerű
hangulatait ötvözi a seggrázós ritmikával, illetve a nyolcvanas évek hangulatát
visszaidéző analóg cucokkal. De ne várjunk semmiféle retro-fílinget. A
legmodernebb és legridegebb technika miatt fagy belénk a vér, hogy az ütemes
pulzálásra elinduló lábunk és fejünk újra megindítsa vérkeringésünket.
Mellesleg úgy tűnik, a belga EBM világa belterjes lehet, mert Wonterghem az
ugyanaznap föllépő Dirk Ivens (Klinik) nővérét, Hilde Ivens-t vette feleségül,
aki számos trackben elbűvöl hideg hangjával és live VJ-mixeivel.
A Compressed Form című lemez első
harmadának finoman a háttérben tartott drone ambientje megadja az
alaphangulatot, amit a további két harmad tompára kevert noise ritmusai
korbácsolnak fel némi Dive-hangulattal.
A következő Tribal Globe című album már azokat a
jellegzetes stílusjegyeket hordozza, ami miatt jelentősnek tartjuk a Monolith
munkásságát, csak a későbbi lemezekhez képest vadabb formában: arab és mongol
énekminták, kemény és szigorú, de nem minden negyedre lépegető lábdob, hanem
szaggatott ritmika és nyers dallamfoszlányok. Már ennek a lemeznek a végén is
megörvendeztet bennünket Wonterghem kolléga egy olyan minimál technós döngöléssel,
amely az utolsó két lemezére lesz jellemző. Az LP-hez csatlakozó Reactor EP-ről kiemelném a Tribal Globe
remixét, ami olyan, mintha egy kifacsart funkyt lelassított punk-ritmussal és
megkorbácsolt diszkólédi nyafogásaival díszítenéd.
A következő három
mű, a Labyrinth, a 15 Seconds és a Sub-System már a kiforrott Monolithot tárja elénk. A Sub-System című album elkészítésében Johan Van Roy (Suicide Commando) és Dirk
Ivens (Klinik, Dive) is segédkezett Wonterghemnek, és
a Fad Gadget „Coitus Interuptus"
című klasszikusának átiratát is tartalmazza. A túlvezérelt, mégis lágyra
visszavett lábdobok, dallamnak hangzó hangfoszlányok, elektromos zörejek, néha
torz szövegminták és közel-keleti barátaink énektöredékei egységesen simulnak a
technoid EBM-be. A Futurama című opusban (Sub-System)
még a magyar underground nyomasztó világából vett hangmintával is meglep
bennünket a belga „tánczenész": „a Keleti pályaudvar következik".
A Talisman már más tészta, olyan ami akár
a gyomrot is megülheti. Ha nem követtük volna végig a Monolith élettörténetét,
ha nem ismernénk gyökereit és elágazásait, akkor ez az érett termés bizony
könnyen csúszik, de megdagad a gyomorban, és kóvályoghat csak a falánk
fogyasztó. Mert mi ez a követhető négy negyed, meg ezek a letisztultnak tűnő
hangok, fülbemászó-szerű dallamok? Pedig csak azt halljuk, ahogy a korábbi
elemek (punk, new wawe, EBM, indusztrial, drone, dark és nordikus ambient)
összeszervesülnek és egy új, nem meghatározható, mert mindegyik műfaj közös
határán lebegő kevercset alkotnak. S aki nem szokta az ilyen sok fűszerből
összeállított, mégis nyers szellemi táplálékot, az bizony magára vethet! Külön
bünti a második lemezen az amerikai turnéból készített közel fél órás mix,
amely ennek a letisztult pokolnak a hideg tüzével perzseli meg lelkünket.
2011. március 25-én a Black Head
Agency által szervezett Industrial Booom! fesztivál keretében színpadon a Monolith, úgyhogy „Tessék vigyázni, Eric van
Wonterghem következik!"