A Machinemusic felkérte Dirk Ivens-t egy online interjúra. Nagy
megtiszteltetés számunkra, hogy egy olyan emberrel beszélhettünk, akit
oly nagyra becsülünk. Dirk egy különleges ember, kedves, jóindulatúés
készséges. Örömmel ittuk minden szavát. Jóvolt olvasni mennyire
pozitívan gondolkozik és mennyire szereti amit csinál. Gondolatai
példaértékuek, megindítóak. Ha minden ember így gondolkozna a földön,
sokkal értékesebb lehetne életünk. Hálásak vagyunk, hogy megosztotta
velünk nagyszeru gondolatait.
SK: Annak idején egy punk banda énekeseként és gitárosaként kezdted.
Hogyan jutottál el a punktól az elektronikus zenéig? Milyen zenei
hatások voltak rád akkoriban?
DI: Egy belga punk banda, a „Kids&rdquoinspirált leginkább arra,
hogy megalakítsam saját bandámat a SLAUGHTERHOUSE-t, majd késobb az
inkább new wave beállítottságúFEW formációt. Csak kedvtelésbol
játszottunk és volt néhány fellépésünk is. Ez a 70-es évek vége
felévolt, mikor is felbukkant a SUICIDE nevu, elektronikus zenét
játszónew yorki csapat lemeze, mely egyik napról a másikra
megváltoztatta az életemet. Micsoda hangzás egy két tagúegyüttestol! Az
egyik srác szintizik a másik pedig énekel! Semmi általam addig
ismerttel nem lehetett összehasonlítani, és tudtam, hogy ez az, minél
kisebb létszámúzenekar, minél maximálisabb hangzással és
önkifejezéssel. Így hát én is vettem magamnak néhány elektronikus
cuccot, és megalapítottam az ABSOLUTE BODY CONTROL-t, majd néhány évvel
késobb elkezdtük a KLINIK-et.
ABSOLUTE BODY CONTROL 1983 photo taken by Dirk van Dosselaer
SK: Bizonyára sokak számára felmerül a kérdés, hogy egy olyan legendás
példakép zenekar, mint a Klinik csapata miért oszlott fel 1991-ben?
Magyarországon a mai napig népszeru a Klinik és eloszeretettel játszák
partikon is.
DI: Ez mindenhol így van Európa szerte. A Klinik egy jónevu csapat.
Bárhova megyek, azt mesélik mennyire inspirálólag hatottunk rájuk, hogy
megalakítsák saját bandáikat. Ez nagy megtiszteltetés, de én azt
hiszem, hogy mi egy jóbanda voltunk, jóidoben és jóhelyen. Most így
visszatekintve büszke vagyok a dolgokra, amiket akkoriban elértünk. 6
év együtt zenélés, és megannyi album kiadása után úgy éreztem eljött az
ideje, hogy valami újat csináljak. Biztos vagyok benne, hogy Marc is
így érezte.
The Klinik
SK: Azóta újból kiadásra került számos Klinik album. Mi irányított titeket erre a döntésre?
DI: Ennyi év után is számos kérés érkezett hozzánk, hogy újra adjuk ki
albumainkat, mert nagyon nehéz volt fellelni a lemezeket és nagyon
magas árakat is kértek érte. Voltak fennakadások a régi
lemezkiadócégünkkel, és végül néhány évre visszamenoleg újra megkaptuk
a lemezkiadások összes jogát. Így szabad volt az út és újra kiadhattuk
lemezeinket.
SK: Milyen szempontok alapján raktátok össze a 4CD-s, nagy sikert aratott End of the Line lemezeteket?
DI: Elsosorban azoknak az embereknek akartuk megadni a lehetoséget,
hogy megismerhessék akkori munkásságunkat és hogy egységes tiszta képet
kaphassanak rólunk, akik még akkoriban túl fiatalok voltak, hogy minket
hallhassanak. A lemez keveréke a legjobb anyagainknak, plusz tartalmaz
egy élo koncert felvételt és egy cd-t amin más eloadók remixei vannak.
SK: Melyik a Kedvenc Klinik albumod?
DI: Ezt elég nehéz lenne megmondani. Magam részérol a Time-ot nem
kedvelem annyira a gyártási nehézségek miatt, habár azon is vannak
jódalok. Ez olyan mint mikor a saját gyermekedrol kell ítélkezned,
igazából szeretem mindegyiket.
SK: Azóta látthattuk a Klinik formációt néhány fesztiválon, mint
például a 2004-es WGT-n és a tavalyi Mera Lunán. Ez azt jelenti, hogy
láttok még fantáziát benne? Elképzelheto, hogy a Klinik újra berobban a
zenei szcénába és új anyagot is készítetek? Vagy ez csak amolyan
nosztalgia részetekrol?
DI: Már régóta szerettem volna újra összeállni a zenekarral egy show
erejéig, de egy 2002-es fesztiválon találkoztam csak Marc-al, ahol
hosszúido után tudtunk beszélni errol. 3 showt adtunk: a BIM
fesztiválon Belgiumban 2003-ban, majd a WGT-n 2004-ben és a tavalyi
Mera Lunán 2005-ben. Nagyszeru volt! Vagyis soha ne mondd hogy soha:-)
Meglátjuk mit hoz a jövo...
The Klinik, 27 December 2003, BIM Festival,Picture taken by Erwin Hintjens
SK: A Dive a soloprojekted. Sikere kétségtelen. De vajon mennyire érzi
magát egyedül az ember egy egyemberes projektben? Nem gondolkoztál még
azon, hogy esetleg kibovítsed?
DI: Volt ido amikor úgy gondoltam, hogy másokat is bevonnék a
projektbe, de amikor a rajongóim meghallották ezt a tervemet igyekeztek
lebeszélni róla, azt mondták engem akarnak látni a színpadon és nem
mást. Ez az a felállás amit kedvelnek, és ezt meg tudom érteni.
Másrészt viszont az egyedüli szereplés lehetovéteszi számomra, hogy
eljussak a világ bármely pontjára, és a leheto legkisebb költséggel
járjon egy szervezo számára. A színpadon valóegyszemélyes szereplés
arra készteti az embert, hogy minden alkalommal 100% - os és pontos
teljesítményt nyújtson.
SK: Mirol szól a dive? Mi az ars poetica-ja?
DI: Maximális eredményt szeretnék kihozni a hangzásból, minimális
technikai felszereléssel és feszültséget vinni a színpadra a reményrol,
szeretetrol, halálról és félelemrol szólódalszövegeimmel. Ahogyan egy
újságíróírta:
„A Dive egy tükör, amely megmutatja a világ rákfenéjét, amiben ma élünk.”
SK: Mik a jövobeli terveid a Dive-al?
DI: Szeretnénk felvenni új anyagot és annyit játszani éloben, amennyit csak tudunk.
SK: Több eloadónak is készítettél remixet, mint pl. a Suicide
Commando,L'amme Imortale, Wumpscut, Numb. Minek alapján döl el, melyek
ezek az eloadók?
DI: Többnyire személyesen is ismerem az eloadókat, nem igazán szeretek
túl sok remixet készíteni. Ha akarnék minden nap csinálhatnék, ha érted
mire gondolok, de jobb szeretem az idomet a saját dalaim és szövegeim
megírására fordítani.
SK: A Sonar egy "könnyebben fogyasztható"zenei projekt. Hogyan határoznád meg a stílusát?
DI: A zenében amit csinálunk nincs ének, valójában megpróbálunk egy
hidat építeni a dance és az industrial zene között. Nagyon élvezzük
amit csinálunk, mert mikor éloben játszunk nem használunk háttérzenét
vagy ehhez hasonlót, ezért rengeteg lehetoségünk adódik az
improvizálásra, ami miatt minden koncertünk más és más.
SONAR photo by Koen Cant
|
SK:Egyre népszerubb a Sonar, klub szinten és fesztivál szinten is. Elégedett vagy e a Sonar-al elért sikerekkel?
DI: Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy eljutottunk arra a
szintre ahonnan nemigen lehet magasabbra jutni a stílus adta korlátok
miatt. Ha igazán fel akarnánk fedezni a világot attól tartok zenei
stílust kéne váltanunk, de ez nem áll szándékunkban. Nagyszeru élmény a
Sonar-al nagyobb eseményeken játszani, látni, hogy az emberek révületbe
esnek elvetemült ütemeink hatására a táncparketten. Egyúttal annak
örülök, hogy az elmúlt csaknem 30 évben amit zenéléssel töltöttem
mindig azt tehettem amit akartam, és amit legbelül éreztem. Ez egy
hatalmas luxus.
SK: Terveztek -e új kiadást a jövoben?
DI: Az új Sonar albumot nemsokára befejezzük, ami szeptember 1-jén fog
megjelenni a német Ant Zent kiadógondozásában. Többé-kevésbéazt a
stílust képviseli minta Volt Control korongunk.
|
SK: Rengeteg zenekarral dolgoztál együtt pályafutásod során. Melyek voltak a legemlékezetesebbek számodra?
DI: Rengeteg eloadóval volt alkalmam nagyszeru pillanatokat megélni, de
persze a SUICIDE-al valóközös koncertezésünk volt az egyik legnagyobb
élmény. Nagyszeru együtt zenélni olyan emberekkel a színpadon, akik
azonos hofokon égnek mint én, majd együtt mulatni velük koncert után,
csodálatos élmény volt.
SK: Számos zenei kísérletezésed volt az emúlt években. Mindegyik
projekt sikert aratott. De vajon neked melyik a szíved csücske? Melyik
projektben érzed leginkább otthon magad?
DI: Minden projekt egyforma nekem, bár stílusukban különböznek. Talán
ez az oka annak, hogy adott periódusban képes vagyok az adott projektre
koncentrálni. Ha kiadok egy Sonar lemezt, a következo évben Dive-ot
fogok. Ezáltal egyikbol sem lesz hiány és folyamatos elfoglaltságot is
jelent. A zene az életem, azt hiszem meg is orülnék, ha egyszer
hónapokig otthon kéne ülnöm, és nem tombolhatnék a színpadon.
SK: Ha otthon ledölsz a kanapéra, és zenét akarsz hallgatni mely zenekarok kerülnek elo a lejátszóból?
DI: Oh, hát ez akármi lehet igazából, leszámítva a rap-et és a
hip-hop-ot, amit nagyon nem szeretek. Szintén nem annyira hallgatok ebm
vagy industrial zenét otthon, annyi józene van!
A legutóbbi album amit vettem az egy Stewaert E. Staples, a
Tindersticks énekesének CD-je volt. Teljesen más jellegu zene, de
szükségem volt rá, mivel mindig szeretek új és jódolgokat felfedezni.
SK: Mit gondolsz az életrol? Miben hiszel?
DI: Az élet olyan mint amilyennétesszük. Mindenkinek meg van a maga
jóés rossz oldala, ahogyan nekem is. Hiszek abban, hogyha jóvagy
másokhoz, mint amilyen én is próbálok lenni, sokat visszakapsz belole.
SK: Mik a félelemeid?
DI: A világ egyre kisebb lesz és egyre több ember él ezen a bolygón.
Nyitottabbákell válnunk egymás iránt, mert remélhetoleg még hosszúideig
kell együtt élnünk egymás mellett. Azt látom, hogy az emberek nagyon
szuklátóköruek ezekben a kérdésekben, pedig nem élhetünk továbbra is
királyokként, miközben másoknak semmijük nincs. A kapzsiság a cél
nagyon sokak számára, pedig jólenne elgondolkodniuk kicsit gyakrabban
azon, hogy mijük van azzal szemben, hogy mijük nincs, és megelégedni
ennyivel.
SK: Mivel töltöd leginkább a szabadidodet?
DI: Nyaralni menni, ellátogatni idegen országokba, inni egy sört a
kedvenc kocsmáimban, fesztiválokra járni, élvezni az élet apróörömeit.
Minden amit te is tennél, ahogyan tennéd:-)
SK: Melyik volt az a helyszín ahol a legjobban érezted magad eddigi fellépéseid során?
DI: Mindegyik hely más és más, különbözo atmoszférával és közönséggel.
Voltam már Japánban, Brazíliában, Oroszországban és sok más helyen is
és az emberek mindenütt fantasztikusak, mindenhol lehet életre
szólóbarátságokat kötni. Egyszóval erre nehezen tudok válaszolni, mert
igazából mindegy hol játszom, minden hely ugyanolyan fontos.
SK: Jobban szereted a kis klubbokat, vagy inkább a fesztiválok aurája varázsol el jobban?
DI: Ez változó, mert a kis klubokban több lehetoség van a közönséggel
kommunikálni, és néha izzasztó, de az emberek tényleg azért jönnek oda,
hogy téged lássanak.
A fesztiválokon, mint például a WGT-n vagy a Mera Luna-n mindig
meglepodöm, hogy mekkora a színpad, néha egész kicsinek érzem magam
rajta. Azonkívül ott van a zenekari árok is a színpad és a közönség
között, tele security-s emberekkel, amint nemigazán szeretek, de
megértem, hogy szükség van rábiztonsági okokból. Talán emiatt jobban
kedvelem a kis klubokat.
SK: Mire számíthatunk a jövoben? Mik a terveid a zenei pályafutásod folytatására? Mi lesz a következo projekt?
DI: Mint mondtam, nemsokára megjelenik az új Sonar album, emellett
dolgozom egy berlini lánnyal egy új projekten, ami szintén valami
teljesen más. O énekel és együtt csináljuk a zenét. Amikor eljön az
ideje közzétesszük ezt is. És végül sok fellépés, bárhol, bármikor.
Azok, akik szeretnének naprakészek lenni, és értesülni a legújabb
hírekrol, koncertekrol és teljessétenni a discography-t
meglátogathatják bovebb információkért a weblapomat:
www.dirkivens.com.
Köszönjük Dirk!
Riporter: Serial Killer
Köszönet Gabriellának a fordításban nyújtott segítségéért.