Sebastian R. Komor mindig az
Icon Of Coil része lesz, de mióta csatlakozott a
Zombie Girl-höz, úgy néz ki, hogy rátalált egy új zenei kihívásra. De jött egy csendes időszak a
Zombie Girl körül, és Sebastian különböző válogatásokon kezdett szerepelni egy vadonatúj projecttel, melynek neve egyszerűen
Komor Kommando.
A bemutatkozó EP címe "
Das EP", ami az
Alfa -Matrix
kiadónál jelent meg, és ez a legsúlyosabb, legsötétebb project, amiben
Sebastian Komor valaha részt vett. Néhány információért faggattuk
Sebastiant a Komor Kommando-ról, és egyebekről. Készülj fel egy nyitott
és őszinte beszélgetésre magával a Mesterrel! (
Elise Din SIDE LINE interjúja)
SL: Hello Sebastian,milyen érzés volt elindítani az új projectedet, a Komor Kommando-t és megjelentetni az első kiadványt?
Seb: Óriási. Amúgy nem akartam megjelentetni. Nem igazán volt kedvem
régóta alkotni. Ennek az EP nek néhány ötlete/hangja a hard drive-omon
volt legalább 8 éve.
SL: Gondolom nem én vagyok az egyetlen, aki régebben imádta a Zombie
Girl-t, és meglepte ez az új project. Merre tart a Zombie Girl, és
milyen irányba szeretnél fordulni a koncepciózus és vicces
gondolatvilágú Zombie Girl vonalhoz képest?
Seb: Még nem válaszolok erre a kérdésre, az anyag nagyon személyes és
kissé még frissen él az emlékezetemben. Túl rossz duma lenne
kijelenteni, hogy nagyon sok reményt fűztem hozzá.
SL: Hogy jött az ötlet a Komor Kommando névhez, talán azért mert eléggé agresszíven hangzik?
Seb: A nevet az Alfa-Matrix javasolta. Elküldték az ötletüket emailben,
és pár perc gondolkodás után rájöttem, hogy nem lehet kifogásom, ez egy
fogós név, és jól néz ki grafikusan is. Nem akartam mondani, hogy
agresszívan is hangzik ráadásul, de ez is én vagyok. Az agresszívebb
név méginkább színesíti a mókát. A zene maga része ennek a képnek.
SL: Az Alfa-Matrix-al kapcsolatban, volt más perspektívád, vagy
egy logikus lépés volt, hogy az Alfa-Matrix-nál maradsz (akikkel a
Zombie Girl is leszerződött)?
Seb: A családban marad. Számos kiadványon dolgoztam a srácokkal, és
soha nem volt semmi probléma a kiadóval, vagy a mögötte lévő
emberekkel. Igazán nem lett volna okom máshova menni. Volt régebben pár
rossz kiadós élményem, miért kísérteném a sorsot?
SL: A Myspace profilotokban azt olvastam, hogy ha klubokban
játszotok, rátaláltok valamire, ami nincs meg az eredeti zenétekben, és
így keményebb lesz a hangzásotok. Mire gondoltatok, hogyan tud máshogy
szólni a Komor Kommando?
Seb: Ez úgy jött, hogy beszélgettem egy barátommal/társammal( End: The
DJ) egy koncerten. Csak a zenéről beszéltünk, és ennek a színtérnek a
stagnálásáról, meg hogy mi is lesz ezután. Ez volt a kiváltó ok, ami
miatt elkezdődött a munka a "Das EP" anyagán. És teljesen önállóan
csináltam, nem akartam klisés hangzásokat felhasználni, amiket sokszor
lehettett már hallani az ilyen zenékben. Próbáltam minél kreatívabb és
kísérletezőbb lenni, mint azt egyébként az ebben a stílusban írt
daloknál amúgy hallani lehet. Elvonatkoztattam attól, manapság mit
hívnak Industrial, Hellectro vagy Terror EBM zenének, vagy ördög tudja
minek. Hallottam új bandákat, akiknek a dalai közt nem lehet
különbséget tenni. A színtér, ami valaha a szónikus újítások fellegvára
volt, most önmaga paródiája, az önismétlés és a kreativitás hiánya
jellemzi. Ez csak egy kommersz populáris vonal, ugorjuk át ezt a szar
témát, mert ez az, amit az emberek akarnak. Vagyis ezt teszik eléjük.
Aztán megvan nekik minden ilyen kib…ott remix, a klub dal klub remixe,
meg ilyen hülyeségek…miért kell ez? Erősen hiszem a minőség a mennyiség
felett elvét, de ez csak az én véleményem. Üdvözlöm a bandákat, akik
még kreatívak és nem félnek letérni a kitaposott ösvényről!
SL: Azt hiszem az első dal, amit a Komor Kommando-tól
hallottam, az "Electronic Body Music" volt a "Fuck The Mainstream"
válogatásról. Ez egy nagyon korai Komor Kommando dal, és nem elég
kemény ahhoz, hogy szerepeljen a "Das EP"-n?
Seb: Az nem egy Komor Kommando szám.
SL: Hoppá…igazad van! Azt a dalt Sebastian Komor név alatt
adtad ki! A "Das EP" cím nem valami eredeti elnevezés egy EP-nek, és
kissé provokatívnak is lehet értelmezni…Mi az igazság?
Seb: Az utolsó dolog, amit kerestem, hogy a kiadvány a megszokott
über/fuck/shit/hate/dark/suicide/death típusú kezdetű címet kapja, mint
ebben a stílusban a legtöbb kiadvány. Ez csak játék a "Das Oontz"
dalcímmel. Egyszerű, de nem egy szokványosan szar cím egy EP-nek..
SL: Mi járt az agyadban, amikor válogattad a "das EP" anyagát?
Seb: Egyenes gerinc! Tudod, nem lehet csak úgy félvállról venni a rock
'n rollt. Nálam a zene vagy 100%-os , vagy semmilyen. A zenéért
magáért, és a zene szeretetéért csináltam ezt az EP-t. Lehet, hogy ez a
zene táncra, gyorsabb vezetésre, vadabb szexre készteti, vagy csak
feltölti az embereket energiával. Keresztülmentem pár személyes
változáson az utolsó néhány évben, amelyek egy másféle gondolkodásmódot
hoztak, és rányomták a bélyegüket arra, hogyan készítek zenét. De
próbálok üzeneteket közvetíteni a dalok által, ahogy a személyes
oldalon keresztül, úgy az átfogó központi témák által is.
SL: A többi projected után milyen hangzást akartál kreálni a Komor Kommandonak?
Seb: Nem akartam elcsépelt hangzást és rossz hozzáállást. Ütős és
szélsőséges hangzást akartam, nem akartam kompromisszumot kötni a dalok
felépítésében és a hangzásban. Minden az energia, és az örömet okozó
szónikus alkotófolyamat körül forgott. Szerintem a zene legyen
kompromisszummentes, sallangmentes és gyorsan ható! Szeretem feszegetni
a kör négyszögesítését.
SL: A Moonitor és a Komor Kommando szólóprojectek, tehát vehetjük úgy, hogy ezek személyesebb hangvételűek?
Seb: A Moonitor jelenleg jegelve van, annak a projectnek a dalai
valahol rejtve hevernek. A Komor Kommando az én kemény electro-
kitörésem, és igen, személyes, de ha lejjeb akarsz ásni bennem, hogy
hol tartok zeneileg és emberként manapság, ajánlom, hogy hallgasdd meg
a Melt zenekart. A Melt volt az első banda, amit csináltam, és amivel
zenét adtam ki. Az utóbbi 10 évben másik projectekkel foglalkoztam,
segítettem mások karrierjét, remixeltem, producerkedtem, stb. A Melt
egy rém, és a múltam eredménye. Teljesen más, mint amit zeneileg és
szövegileg ma képviselek. Nem várja senki talán, de ez a rém még
visszatér!
SL: A Komor Kommando a legsötétebb projected jelenleg.
Hiánypótlásnak szántad, vagy több van emögött, mint hogy a zenédet
szembe állítsd az olyan "tradicionális" bandákkal, mint a Suicide
Kommando, Hocico, Funker Vogt, stb.?
Seb: Csak a Melt volt sötétebb a 2K-nál. De ez nem azt jelenti, hogy
sosem fogok más bandákkal dolgozni, vagy más projectekben részt venni.
Minden változik. De igen, a Komor Kommando egy "elvetemült és teljes
sebességen működö" project. Valójában ez az én reakcióm az önismétlő
bandákra és zenéikre. Büszkén vállalom, hogy megmutatom az embereknek,
mit jelent nekem ez a stílus, legalábbis megpróbálom ezt tenni. A
minőség tudatos irányítása nagyon fontos ezen a színtéren.
SL: A Combichrist-es Andy-val együtt a Komor Kommando a leg
progresszívebb és legfrissebb bandák közé tartozik a dark electro
stílusban. Mit gondolsz erről, és hogy jellemeznéd a színteret
eredetiség és produkció szempontjából?
Seb: Hé, ne inzultálj! Oké, örülök, hogy ezt hallom tőled! Biztos a
norvég sajt miatt van…Nem figyeltem, hogy Mr. Combichrist mit csinált
mostanában, a saját munkáimmal voltam elfoglalva. De az eredetiség és
a produkció kapcsán, amit mondhatok: slágert gyártani ebben a dark
electro stílusban nem igényel eredetiséget, de ez tényleg nem működik
más stílusokban sem. Rengeteg elemből áll össze a rock and roll
jelenleg. Ezt el kell fogadni. A produkció olyasvalami, amire szerintem
rengeteg időt és energiát kell fordítani, egyszerűen azért, hogy ne
másodvonalas dolgokat alkossunk, hanem profikat. De igen, rengeteg dal
és banda van, amik a szörnyű minőség áldozatai lesznek. Minden
szerződésemet úgy írtam alá életemben, hogy meglegyenek az anyagi
feltételek ahhoz, hogy profi zenét tudjak készíteni, és a zene minőségi
legyen. Folyamatosan ezt teszem és zenésznek érzem magam, valamint a
producerkedés is szívügyem.
SL: Milyen nehézségekkel kellett szembenézned a komponálásnál és a
produceri teendőknél az első Komor Kommando anyag készítésekor?
Seb: Egyezkedni kellett a számítógépemmel. Egyszerű a dolog, 8 éves.
Mindig ezt használtam a zeneíráskor, már 2002 óta. Ennek ellenére
minden örömet okozott, játéknak tekintettem. Valójában nem voltak igazi
nehézségeim. Csak felhasználtam néhány különböző technikát és eszközt a
keveréskor, hogy jobb legyen a hangzásom, mint korábban, de ebben az
időszakban újra felvettem sok Melt számot is, így azok is helyre
kerültek végre.
SL: Nem találunk remixeket az EP-n (ellentétben más bandákkal), ami így
inkább egy 7 dalt tartalmazó mini CD. Ez hogy jött, és miért nem egy
teljes albummal hozakodtál elő?
Seb: Örülök, hogy feltetted ezt a kérdést. Szándékosan csináltam a
dolgot. Egy EP dalok gyűjteménye, kevesebb egy albumnál, szóval ugyan
az, mint egy mini CD. Rohadtul fárasztanak az olyan EP-k, amiken van 2
eredeti dal és 6-10 remix. Mi a fenére jó az? Az nem egy EP, hanem egy
kislemez megfejelve felesleges remixekkel. Azt akartam, hogy ez az EP
megálljon a saját lábán. Nincs szarakodás, nincsenek remixek, csak 100%
eredeti zene. Amúgy csináltam egy remixet a KMFDM-nek Komor Kommando
név alatt. És lesznek a jövőben is további remixek, de nem ezen az EP-n.
SL: Tervezel-e egy teljes albumot, és ha igen, hogy képzeljük el?
Seb: Tervben van a teljes hosszúságú album, már dolgozom rajta. Olyasmi
lesz, mint ami az EP-n hallható, csak egy lépcsőfokkal feljebb lépek.
Az ütemek és a témák arcbamászóak lesznek.
SL: Nemrég szerepeltél egy dallal az "A Tribute To Depeche
Mode" lemezen( John The Revelator), ami az Alfa-Matrix kiadónál jelent
meg egy 3 CD-s kiadvány formájában. Ebben a dalban Jean-Luc Demeyer
énekel. Ki ő, és miért vele dolgoztál?
Seb: Jean-Luc óriási. Nagyon megtisztelő hogy az EBM hangjával
dolgozhattam. Fantasztikus munkát végzett a dalban. Az ő énekével még
jobban tetszik a dal, mint az eredeti verzió. Bármikor újra dolgoznék
vele, ami még valószínűleg elő is fog fordulni a jövőben.
SL: Úgy emlékszem te csináltad a masteringet az Alfa-Matrix
bandáinak dupla CD-s Depeche Mode Tribute lemezén. A munkád végeztével
volt időd értékelni a dalokat? Melyek azok, amikre szívesen emlékszel?
Seb: Jól tudod, és micsoda kihívás volt, haha! Ember, mennyi különböző
mix és hangzás volt! Volt pár feldolgozás, ami bejött, a Leather Strip,
a Krystal System, a Kant Kino változatait élmény volt hallgatni. Ayria
is jó dolgot csinált, de most több bandára nem emlékszem. De mindent
összevetve ez több volt, mint egy ártatlan kis válogatás, ez egy olyan
tribute lemez, ami méltó módon tiszteleg az elektronikus zene egyik
legjobb bandája előtt.
SL: Néhány die -hard Depeche Mode rajongó biztosan úgy
gondolja, hogy "istenkáromlás' ettől a hatalmas bandától dalokat
feldolgozni. Mit gondolsz erről?
Seb: Csak azoknak istenkáromlás, akik szűk látókörűek, és vakok,
elvesztették az érdeklődésüket minden érdekességgel szemben. Akiknek
nem tetszik ez a tribute CD, azok nyugodtan tegyenek be egy Depeche
Mode CD-t, és ennyi. A zene arra hivatott, hogy összehozza az
embereket, nem arra, hogy falakat vonjon közéjük- szerintem. Nem kell
feltétlenül és mindig megmondani a frankót. Egyébként engem abszolút
foglalkoztat, hogy viszonyulnak az emberek az ilyen anyagokhoz, vagy a
Tv-hez, illetve bármihez, és milyen válaszokat találnak maguknak a
kérdéseikre. El kell felejteni a baromságokat, nem igaz hogy senki nem
tud egyszerűen hallani és látni! Sokkal nagyobb istenkáromlásnak
tartom, ha megjelenik egy új kislemez, és az emberek istenítik,
miközben ugyanolyan, mint az előző 20 dal, amit kiadtak.
SL: Meglepődve láttam a myspace-oldaladon, hogy a barátok
listáján szerepel a Faithless, akik azért eléggé másban utaznak, mint a
Komor Kommando. szóval hogyan kapcsolódik hozzád ez a banda?
Seb: Én ezt nem találom meglepőnek, hiszen a Slayer is szerepel ott. Ez
a Komor Kommando oldaláról természetes dolog. Sok ember, aki
indusztriális zenét hallgat, nagyon zárt gondolkodású, ha
zenehallgatásról van szó. De szerintem az ember nem láthat tisztán, ha
csak egy fajta zenét hallgat. Ráadásul rohadtul unalmas, ha valaki
ugyanazt az 5 hangot hallgatja újra és újra.
SL: A myspace-nél maradva, a saját profilodnál találtam egy
dalt, a "My Synths Gone Wild"-ot. Egy kissé a "Flat Beat"-re emlékeztet
a Mr. Oizo-tól. Mit kell tudni erről a dalról, és egyáltalán ez egy
Komor Kommando szám?
Seb: Ez nem egy 2K szám. Mindenféle zenék vannak a lejátszóban, nem
csak egy projectéi. Az a dal egy analóg szintetizátoros játékos
kísérlet, élő jammelésekből született.
SL: Producerként kikkel dolgoznál szívesen, és miért?
Seb: Szívesen dolgoznék a Depeche Mode-al, adnék Martin Gore-nak egy
italt, és olyasmi "törzset" alkothatnánk, ami mindenkin felül áll. Ezen
kívül szívesen melóznék olyanokkal, mint az Underworld, Björk, NIN,
Rammstein, vagy a Korn. Szeretem a régóta működő és kompromisszumoktól
mentes bandákat. Volt/van részem a megtiszteltetésben, hogy
dolgozhattam az Alphaville-vel tavaly és idén, ami nagy élmény volt.
Alig várom, hogy elkészüljön az új albumuk és megtudjam milyen lett a
végeredmény.
SL: Amikor dark electro és EBM bandák élő koncertjein vagyok,
valami mintha elveszne a zenéből a show közben. Tervezed-e, hogy
színpadra lépsz a Komor Kommandoval, és milyen elképzeléseid vannak a
show-al kapcsolatban?
Seb: Igen, tervezem. Amiért várnom kell az élő bemutatkozással, az
ugyan az, mint a Melt esetében. Sok energiát kell fektetni az élő
zenészek, a dobok, az egész koncertprodukció felépítésére. Azt hiszem
az electro és EBM bandák nem figyelnek eléggé erre, nincs elég energia
a színpadon. A Komor Kommandoval kapcsolatban, nincs most sok időm azon
gondolkozni, hogyan fognak menni az élő fellépések a jövőben. Jelenleg
valami egyszerű dologra tudok gondolni, bevonva egy DJ-t például, vagy
ilyesmi. Csatlakozni fog hozzám End: The DJ a bulik idejére. Erre azért
van szükség, hogy meg tudjuk mutatni élőben is a zenénket, maximálisat
nyújtva a lehetőségeinkhez képest-de költségkímélő módon. A legtöbb
banda sajnálja az időt arra, hogy rendesen megtervezze a fellépéseit,
de a promoterek és kiadók sem nagyon partnerek abban, hogy egy-egy
show-ra extra költségeket adjanak ki. Ezért gyengébbek a bulik
általában annál, mint amilyenek lehetnének egy kis odafigyeléssel. A
pénz kell másra, mert gyengélkedik a színtér.
SL: Megjelenik valamilyen anyag tőled a közeljövőben? Mik az egyéb terveid 2009-re?
Seb: Sok mindennel bíbelődöm zeneileg. A Melt EP, a "Parasites" egy
vancouveri székhelyű kiadónál ( Synthetic Sounds) fog megjelenni.
Dolgozom egy dalon a Celdwellerrel, de producerkedem filmek, játékok és
TV-show-k zenéinél is. Most fejeztem be egy remixet a Solitary
Experiments számára, ami remélem, hogy szerepel majd az új
kislemezükön. Aztán itt van még az új Alphaville album is, amin még
dolgozom. Ezeken kívül van még számos project és remix, amikben
érdekelt vagyok. Ez egy elfoglalt év.
Zenekar:
www.myspace.com/komorkommando / www.myspace.com/sebastianrkomor
Kiadó:
www.alfa-matrix.com / www.myspace.com/alfamatrix