Ennek részleteit olvashatjátok.
"Ha ő elég jó udott lenni Madonnának, akkor a Laibachnak is elég jónak kell lennie."
A Laibach a Volk-al visszatér a koncepcionális területre és ez alkalommal egy listát állított össze a nemzeti himnuszokból melyek szövegét itt-ott az aktuális valósághoz alakították. Az egész újra nagy lélegzetű hangzás,nem annyira bombasztikus mint várnánk, de még mindig tele van indulattal. A különböző megközelítéseket biztosan megtalálhatjuk a produkcióban együttműködve a honfitárs Silence-el akik megmutatják milyen tehetséges előadók....
SL: A WAT után ami a prominens szlovéniai techno előadó J Umek és a Random Logic által íródott, most egy szlovén duó-t a Silence-t kértétek fel az írásra, a felvételekre és a producelésre az új Laibach albumhoz.Miért választottátok őket?
L: Szeretünk különböző munkametódusokat kreálni, szeretünk különböző hangszereket használni és különböző emberekkel együttműködni. A Volk-hoz a Silence-t válsztottuk, mert ők beleillenek a projektbe. A legtöbb nemzeti himnusznak van női és és férfi karaktere, egy emocionális és egy militáris oldala. Szóval azt akartuk, hogy a Silence dja a női, érzelmes részét az albumnak. A Laibach pedig törödhet a többi részével. Egyébként meg a WAT-ot nem Umek és Random Logic írták, mi csak meghívtuk kooprodukciós partnerként a projekthez és szerzői együttműködésre 5 számban.
SL: Amikor megkérdeztük a Silence-es srácokat mit gondolnak miért lettek kiválasztva azt mondták: "egy merész és némileg vakmerő döntés"Valamilyen szinten osztom a véleményüket, mivel ez nem egy tipikus Laibach album. Mi a véleményed erről?
L: Ez az ellentét - ez egy jól kigondolt és megfontolt album. Talán ez meglepetés által fogott meg másokat az lenne a meglepő ha a Laibach nem okozna meglepetéseket - szóval a Volk egy tipikus Laibach album.
SL: Mindamellett a Volk egy drasztikus hangváltás amelyik sokkal kevésbé ombasztikus. Miért történt ez a hirtelen zenei irány váltás?
L: Miért ne? Miért kéne mindig ugyanolyan nyelvet beszélnünk? A Laibach egy sokrétű csapat. Emellett mi készítettünk már hasonló zámokat a múltban mint pl. a Die Liebe a Die Liebe single-n, vagy az Across the Universe a Let it Be-n, vagy a Steel Trust a Kapital-on.
SL: Ez valóban igaz. Apropó z album Londonban lett mixelve Mike Stent aszisztensével P-DUB-al, akinek a munkái közt ismerjük a Goldfrapp-ot, a Björk-öt, a Massive Attacket és még Madonna-t is. Miért nem választottátok magát Mike Stent -et? Mi vonzott a két mixerben hogy megkörnyékezd őket?
L: Mike Stent, aki a NATO-n is dolgozott, ezidőtájt el volt foglalva különböző projektekkel ezért választottuk az aszisztensét P-Dub-ot. Ha ő elég jó udott lenni Madonnának, akkor a Laibachnak is elég jónak kell lennie.Mike-al és P-Dub-al nagyszerű együtt dolgozni, mert egyiküknek sincs úgynevezett producer komplexusa. Teljes gőzzel mixelnek és ez az amit a legjobban csinálnak.
SL: Mindegyik dal az albumon a egyedi konfliktusok és kérdések egyfajta értelmezése mindegyik nemzeten belül: Az "Anglia"az angliai küzdelmekre összpontosít korábbi gyarmati hatalomért, a "Francia"-t a a Párizsban érezhető legutóbbi polgári nyugtalanság ihlette, és így tovább..Ez egy nagyon közvetlen módja megtámadni bizonyos országok politikáját. Ki találta ki a koncepciót?
L: Laibach az eredeti himnuszok különböző nemzetei és történelmi szerzői közül mindegyikkel együttműködésben áll.
SL: Hmmm... rendben. De mondhtjuk, hogy az NSK himnusza lényegében ugyanaz az elrendezés mint a "The Great Seal"az 1987-es Opus Dei albumon. Bármilyen különleges oka van ennek?
L: Igen, The Great Sealt néhány évvel ezelőtt már a NSK nemzeti himnuszként választottuk, részben a szöveg miatt és részben mert ez egy himnikus karakter - eredetileg ezekkel a dallamokkal végződik a németből és amerikai himnuszokból.
SL: Meglepődtem hogy nem volt belgák himnusz... az országunk a királyi család nevében elkövetett tömeggyilkosságokról hírhedt (levágott kezek Kongóban), puccsok erejével ugyanazon királyi családunk által a 1960-as évek végéig, ... Bizonyára ez elég anyagnak bizonyulna írni róla, Nem?
L: Abszolút, a nemzetek a történelmi kontextusuk és a szerepük, politikai és kulturális imperializmusuk alapján lettek kiválasztva. A fő kritérium volt egy nemzet birodalmi karaktere - az államszintén beletudtuk volna tenni Belgiumot, Portugália, Swájcot, Svédország, stb. de csak azokra az országokra koncentráltunk melyek - gazdasági és politikai időszakokban - még a legagresszívebbek. Talán a legközelebbi alkalommal...
Az interjú eljes terjedelme angolul a Side Line 57-es számban olvasható z előfizetők számára.