A ’80-as évek elején, Londonban alakult Von Magnet-et &ndashFlore Magnet (színház) és Phil Von (zene) vezetésével &ndasha különböző művészeti ágak összeolvasztásának vágya hívta életre. Eleinte az aktív és vibráló ondoni klubélet főszereplői voltak (1985–1989), később a brit avantgarde beszippantotta őket, majd Észak-Európa kulturális szcénájának meghatározó lőadóivá őtték ki magukat.
Az 1987-es mitikus albumukon, az „El Sexo Sur-realista”-n (amelynek producere Ken Thomas, aki többek között a Test Department és Björk zenekarának, a Sugarcube-nak is producere volt) alakították ki saját, eredeti „electro-flamenco&rdquostílusukat, amelyben a flamenco gitár és tánc, valamint a költészet is megfér a sampler és a számítógép világával. A rennes-i Trans Musicals fesztivál, brüsszeli, hágai és barcelonai fesztiválok meghívása mellett sokféle helyszínen játszanak, adaptálva előadásukat a hely jellegzetességeihez, adottságaihoz. Gyakorta fellépnek éjszakai szórakozóhelyeken, elhagyott templomokban, foglalt házakban, kórházakban, autó- és hajógyárakban, utcafesztiválokon, balettszínházakban és képzőművészeti galériákban.
Az együttes a Barcelonában, Rennes-ben, Amszterdamban vagy Párizsban született darabjaikban a helyi előadóművészekkel, táncosokkal, képzőművészekkel, zenészekkel, szobrászokkal dolgozik együtt, így joggal nevezik őket az európai kultúra „Cybergypsy pionnerjá”-nak.
Tizedik albumjuk, a „De L’Amaint”, 2004-ben jelent meg. Nagyrészt ennek darabjait mutatják be a Millenáris Fogadóban. A „magnetikus csapat&rdquoismét visszatér eredeti lételeméhez, vagyis a flamenco ihletét vegyíti a futurisztikus „electromantikával”.
Támogató: Budapesti Francia Intézet
Elővételi jegyár
1 500 Ft
A program napján fizetendő jegyár
1 800 Ft
Von Magnet biográfia:
London 1985 ­A Von Magnet ebben az évben öltött testet egy brutális elektronikus kísérleti zenekar formájában. 1986-ban londoni underground klubokban való ellépések után a csoport feloszlott, és Phil Von égve tartva a lángot Flore Magnettel útnak indult Andalúziába. A kulcs ehhez az utazáshoz a flamenco forrásának, a színház világának és a sampler használatának felfedezése és háromszoros keresztsége volt. Spanyolországból visszatérve Phil Von és a zenész-zeneszerzo Phil Erb (Psychic TV) között lévo együttmuködés vágya hozza létre az elso electro-flamenco dalokat, melyek Flore számára egyben közvetlen inspirációs forrást jelentettek a korai El Don Iman-show-k eloadásához. 1987 a csoport metamorfózisának éve volt, amikor is eloadók (Samia Doukali), zenészek (Stocha), valamint a muanyag és a vizuális muvészetek területérol származó áshituek
(Laurence Abraham és Erik Yaeger) érkezésével ­akik komoly energiákat fektettek a közös munkába ­valóság lett a csoport zenei és színházi atársulattáÓ álása. Az elso dönto eloadás a mutáns látványosság, az El Sexo Sur Realista formájában született meg, melyben olyan tehetséges vendégek is közremuködtek, mint a lírai énekes Francois Testory (Lindsay Kemp), a flamenco táncos Nuria Kurland és a flamenco gitáros Jingle. Az El Sexo Sur Realista az ember küzdelmét jelképezo kör egyik kimagasló arabja, a videóképernyok az arcokba és az aréna furészporába vetítenek ­a darab egy lendületvesztést nem ismero energia-kitörés. 1990-ben Laurence Abraham (díszletfestés, akciók és hegedu), Flore Magnet (színpadi rendezés, akciók és ének), Stocha (zene, billentyus hangszerek, elektronika, szaxofon, akciók), Phil Von (ének, szöveg, zene és akciók), valamint Erik Yaeger (díszletfestés, ütôhangszerek és akciók) személyében egy összetartó ársaság jött létre. A Club des Cinq musor radikalizmusa a különbözo akusztikus hangszerek, váratlan testtechnikák, bizonytalanabb személyiségek, és finom
dühöngésekkel teli lélektani atmoszféra bevezetésére irányultak. Ahogy Stocha és Phil megalkották az új hangképeket, a Von Magnet lassan felkészült egy nagyobb méretu mu kivitelezésére, fontosnak tartva azt, hogy áttörjék a tudományágak szektorizálását, és a színpadi eloadások bevett határait, kihangsúlyozva azok technológiai és érzelmi céljait. Még ebben az évben a csoport tagjai Londonból Barcelonába költöztek és belefolytak az akrobatikába amikor Rennes-ben (Franciaország) megálltak. Itt résztvettek a Transmusicales fesztiválon, Computador címu eloadásuk kiegészítéséhez és bemutatásához az utcáról szerezték az ihletet. Ez az új performansz vetítéses képregény atmoszférával telítve egy templom magasságáiban és mélységében alakult ki, eloidézve a tér folyamatos transzformációit és következésképp a közönség szerves részvételét.
Mindezt olyan interaktív vendégek közremuködésével, mint a performer Rosa Sanchez (Konic Theatre) és Franz F. Feigl (N.L. Centrum), valamint az elektromos gitáros T.N.O., és a flamencozenész Jingle. Az eloadásokat mind a közönség, mind a kritika igen kedvezoen fogadta ­1991-ben a Computadorral bejárták Európát. 1992-ben és '93-ban Flamenco Mutants címmel olyan koncertet/eloadást alakítottak ki, mely addigi tapasztalataik összefoglalása (robbanó zerkezetek, fém- és faütosök, tuznyelés, elektro-akusztikai hangkollázsok, stb.). A Portugáliában, Spanyolországban, Franciaországban, Belgiumban, Hollandiában és Svájcban turnézó soporthoz Pierre Vildard (flamenco és elektromos gitárok) és Rosa Sanchez csatlakozik. 1994-ben a társaság kimerültség miatt feloszlik, azonban még megjelenik addigi legjobb és legérettebb lemezük, az El Grito, az electro-flamenco trilógia utolsó arabja. Phil Von viszi tovább a Von Magnet lényegét, ezúttal mint egy zeneileg kibontakozó rojectet, felkészülve a Mezclador új cyber-ethnic világára. A kabarédalok gyujteményét Stocha hangszerelte, és Norscq volt a producer. 1995-ben a Komische Operrel és Jan Linkensszel való gyüttmuködés eredménye a Nuevas Cruzes berlini eloadásai. Az utóbbi idoben Flore és Phil Párizshoz közel él, itt zajlott a Mezclador színpadra állítása olyan közremuködokkel, mint a cybergitáros Fred Bigot, a performer Lola Abraham, a szobrász Angelino, a Dj Christophe On.Off,
és a dobos Jerome Soudan. Ennek a turnéja idén zajlik.
A Von Magnet bemutatja a Mezcladort
A Von Magnet önmagát kiáltotta ki az electro-flamenco feltalálójának. Az indusztriális kísérletek éppoly mértékben befolyásolták a csoportot, mint a hagyományos kifejezési formák ­különösen festoi és páratlan zenei stílus ez, aminek eredménye egy szenvedélyes monda-trilógia produkciójában mutatkozik meg. Három jelentos performansz és album (El Sexo Sur Realista ­1989, Computador ­1991, El Grito ­1994) ad formát a London-Sevilla tengelynek. Tíz évvel és néhány lemezzel késobb a Von Magnet visszautazott a cigányok eredetéhez és követve azok vándorlásait, ritmusait, eljutottak Rahdzsasztánba, a Közép-Keletre, Kelet-Európába, Maghrebbe. A kutatás nomád emlékek, lükteto ambient tájképek töredékein halad keresztül, utat adva a melankolikus kóborlásoknak. A Mezclador (elektro-etnikus turmixgép) egy hibrid költoi keverék bárminemu szilárd érzelmi határok nélkül. A Mezclador projekt a fentieken kívül olyan elore nem jelzett vendégeket is magában foglal, mint Simone Signoret, Geraldine Chaplin, Jeanne Moreau, Om Kalsoum, Gena Rowlands, Andrej Tarkovszkij, és természetesen más, idotlen celluloid személyiségeket is. A Mezclador a Von Magnet saját kiadójánál, a Sculptured Soundsnál jelent meg, mely élo eloadásokon, exporton, hálózaton, kalózkodáson, másoláson, rendelésen és mintavételen keresztül érheto el. (Az itt jelzetteken kívül megjelent albumok: Flamenco Mutant ­1992, Cosmogonia ­remix album ­1995, Nuevas Cruzes ­válogatás ­1997, valamint kislemezek: I ­1987, Alma La ­1989, Von Magnet meets GTO
1992, La Centrale Magnétique ­live ­1993)
"Nemcsak zenészek vannak itt, hanem flamenco táncosok, tuznyelés és bírkózás, a testi kifejezések az érzékitol az eroszakosig terjednek. A közönség a zene hallgatása mellett érintésre és szaglásra is felkészülhet."(Melody Maker)
"A flamenco ritmusok elektronikus áradata számítógépes és emberi hangokkal, akusztikus gitárral és üstdobokkal, film- és ipari hangokkal keverednek. Az eloadás alatt a közönség zavartan járkál körbe, zenészek vagy színészek ôk, vagy a Von Magnet elektronikus sakkpartijában királynot játszanak?"(Summer Festival News ­Amsterdam)
"A Von Magnet minden kísérlete szembeszáll a címkézéssel. Áttörik a rock, a tánc, az elektronika, a flamenco és a színjátszás határait. Az eloadások látványos természete miatt gyakran hasonlítják oket a La Fura Dels Baushoz, de az igazság az, hogy a két csoportot világok választják el egymástól. A Von Magnet alig törodik meglepo effektek létrehozásával a maga szórakoztatására, muveik az érzések magasabb állapotokba való aacute;tvitelének vannak szentelve, különösen amikor a flamenco érzelmileg mély, rejtett képességeit mutatják be."(Holland)
(forrás Von Magnet, fordítás V. Tabula)