Anton Corbijn 1955-ben született a holland
Strijen szigetén,
melynek kulturális és kortárs zenei elszigeteltségéből adódóan a fiatal
fiúra fokozottabban és még intenzívebben hatott a szigeten ritka
eseménynek számító élő koncertek hangulata, a hangerő és a rocksztárok
közelsége. A kortárs rockzene volt ugyanis az a katalizáló tényező és
élmény, amelynek a hatására Anton Corbijn a fotográfia irányába
mozdult. Az 1969-es, mítosszá vált
Woodstock fesztivál távoli
híre is mély benyomást tett Corbijnre, aki apja fényképezőgépét
megragadva, jelenlétének legitimitációjára, és szégyenlőségének
ellenszereként használta a gépet, hogy közel férkőzzön a zenészekhez.
A strijeni protestáns család kontemplatív életszemléletét a
vizuális élményrögzítéssé való átdolgozás során, Corbijn a
fényképezőgépéhez kommunikációs protézisként ragaszkodott, amellyel a
kapcsolatteremtési gátlásait is le tudta vetkőzni, és magabiztosságot
tudott meríteni a számára idegen közegben.
Szembeszállva a megszokott nagyon színes, természetellenesen
tiszta és éles, mesterségesen megvilágított, szinte fényesre polírozott
sztárfotók diktálta szakadatlan képfolyammal és az általuk gerjesztett
zűrzavarral,
Corbijn számára a fekete-fehér képek jelentik az abszolút referenciát.
Fotóit az anyagszerűség, és a testi közvetlenség hatását keltő szemcsés
előhívás jellemzi, az elmosódott, homályos kontúrokról, az árnyékba
süllyedő vonásokról, az eltakart vagy elfordított tekintetekről, a
kezek kiemelt szerepéről, valamint a meghökkentő, szokatlan
kompozíciókról ismerjük meg stílusát. Corbijn nem egyszerűen a valóság
illékonysága ellen küzd, hanem felvételein egyértelművé szeretné tenni
azt is, hogy nem ideálokkal állunk szemben, hanem idolokkal, akik saját
árnyékuknak tűnnek. A fotográfus híres modelljeit így a misztifikálás
és az anonimitás határára helyezi, aminek következtében a saját magukat
hordozó mítoszok léte kérdésessé, instabillá válik.
Munkásságán keresztül Corbijn különböző társadalmi és pszichológiai
jelenségeket is vizsgál, amelyek a sztárhoz, mint fogalomhoz kötődnek.
A korai fekete-fehér, valamint az úgynevezett
Star Trak
sorozatban a sztárságot, mint életformát, vagy mint pszichológiai
állapotot kérdőjelezi meg. Képein olyan ismert személyekkel
találkozunk, akiknek a személyiségéről és életéről az állandó
megjelenésük és szereplésük miatt rögzült kép él a nagyközönség
tudatában. Corbijn képein a spontán, mélyen emberi kitárulkozásuk és a
számunkra megfoghatatlan valódi személyiségük föltárása zavaró, sőt
majdhogynem hazugságnak tűnik.
A sztárokkal, pontosabban idolokkal való azonosulás is az elmúlt
fél évszázad egyik legérdekesebb és különlegesebb szociálpszichológiai
kérdésévé vált. A holland művészt olyan mértékben foglalkoztatja a
sztárok identitásának kérdése, hogy Strijen szigetére visszatérve magát
is aláveti ennek a vizsgálatnak. Az
a. somebody
című sorozatban saját magáról készült portrék segítségével – álcázott
önarcképekről van szó – elhunyt zenészek bőrébe bújva részben
tiszteletadásként, részben visszatekintve életpályája kezdeteire, a
saját személyiségét tárja fel, egy önismereti folyamat részeként.
Corbijn a
33 Still Lives című sorozatban, mely finom
kritikája a bulvársajtó által generált, a celebek magánéletéből lopott
képek iránti tömegéhségnek, egyúttal a paparazzi jelenséget, valamint a
sztárfotók sekélyessé, üressé, tartalmatlanná válását is vizsgálja.
Corbijn megingás nélkül küzd a lelketlenül, gépiesen termelt képek
uralma ellen, és látásmódjában egyértelműen visszaköszön
Eugène Smith, Robert Frank vagy
Dorothea Lange
vizuális öröksége. Ugyanakkor az a. somebody „önarcképes” sorozatában
alkotói megközelítése megkérdőjelezhetetlenül párhuzamba hozható
Cindy Sherman munkásságával is.
A nagyközönség számára Anton Corbijn neve leginkább a zenei díjátadó
rendezvényekről lehet ismerős, valamint olyan világhírű előadók
imázsához köthetjük, mint a
Depeche Mode, a U2, a Nirvana, a Coldplay, a Metallica, a Rollins Band, vagy a
Killers.
Ezért a legnagyobb szakmai elismerést elnyerő videó klipekből válogatást mutatunk be, az 1988-tól 2005-ig terjedő időszakból.
A felsorolt együttesek közül önálló termet szentelünk a Depeche Mode
zenekar tagjairól készült portréknak, hiszen a holland fotográfust és a
világhírű zenekart a mai napig hosszú és szoros, baráti- és
munkakapcsolat fűzi össze, amely állandó megújulásra ösztönző,
kölcsönösen mély hatással van az alkotói folyamatokra.
Corbijn pályáján mérföldkőnek számító, a
Joy Division frontemberéről,
Ian Curtisről 2007-ben készült, nagy szakmai sikert arató
Control című nagyjátékfilmet több alkalommal is vetítjük a kiállítás időtartama alatt.
Anton Corbijn
Munkák
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
(Budapest IX., Komor Marcell u. 1.)
2009. április 28 – július 5.
Térkép
A Ludwig Múzeum nyitva tartása:
Kedd–vasárnap: 10:00–20:00, hétfőn zárva.
Jegyárak
Minden hónap utolsó vasárnapján ingyenesen látogathatják
kiállításainkat a 26 év alattiak, valamint a 18 év alatti személyeket
kísérő, legfeljebb két közeli hozzátartozó.
---
Kapcsolódó rendezvények az A38-on
(Budapest, Petőfi-híd budai hídfő)
Térkép
Anton Corbijn est - a Control című film vetítése, majd beszélgetés a rendezővel
2009. április 23., 17 óra
A pop és az underground világának igazi nagymenője, Corbijn 1979-ben
azért költözött Angliába, hogy a Joy Division-nel dolgozhasson. Most a
tiszteletükre készített, Cannes-ban is bemutatott és díjazott filmjét
láthatjuk, valamint hallhatjuk beszélni Ian Curtis-ről, magáról és a
nagyvilágról.
Bővebb infó!
Closer to Curtis (NL), De Staat (NL), J.D. Isolated - koncertek
2009. április 23., 21 óra
Belépő: 1800 HUF, elővételben 1300 HUF
A
Closer to Curtis egy elképesztő ifjú holland banda, amely a klassszikus rock-ot a legfrissebben sercenővel ötvözi, a
De Staat, egy másik kiválóság, amely egy-az-egyben játssza a
Joy Division számokat úgy, ahogyan a JD akkor, amikor még Ian Curtis élt, valamint
Müller Péterék felidézik évekkel ezelőtt a Bahia Színpadon adott felejthetetlen JD koncetjüket új felállásban és szerelésben.
Bővebb infó!