Assemblage 23 - Gondolatok múltról és jövőről

Gondolatok múltról és jövőről - Interjú om Shear-rel.

Az 1988-ban - egy DM koncerten - alakult Assemblage 23 egycsapásra meghódította az EBM rajongóit. Szívből jövő dalszövegek, dallamos szintetizátor betétek, táncos ritmusok és csodálatosan felépített szintipop zene egyesült Tom Shear - az Assemblage 23 szülőatyjának és frontemberének munkáiban. Ezelőtt öt albuma jelent meg a Metropolis Records gondozásában, mígnem április 27-én kiadásra került a hatodik nagylemez, a Meta - mintegy a Binary maxi-single kísérőjeként.


Miközben az Assemblage 23 sikere szerte a világon érzékelhető, addig sokan nincsenek tisztában Shear egyéb projektjeinek létezésében, más együttesekkel készült közös munkáival és az igazán mélyről jövő dalszövegek eredetével.

A következő interjúban - amit a ReGen Magazin készített -, Tom Shear beszél side-projektéről, a Nerve Filterről, az oly sokak által keresett műszaki hátteréről, valamint arról, hogy milyen tanulságokkal járt első projektje, a Man on a Stage.

Évek óta hallgatom a zenédet, kutattam az interneten és szintetizátoros magazinokban, hogy vajon milyen felszerelést használsz a zeneszerkesztéshez, mégsem találtam egyértelmű választ kérdésemre. Kaphatunk most egy áttekintést azokról az eszközökről, amelyeket az évek során használtál egyes projektjeidhez?

Shear: Hogy melyik volt az akkor meghatározó angszer, az az adott időszaktól függött. A Contempt-en csupán egy régi Ensoniq EPS-16+ -t hsználtam. A Failure-ön elsősorban a Virus B és az EMU E6400 sampler dominált, míg a Defiance lemeznél kezdtem alkalmazni a Reaktort, a Roland XV-3080-at és a Waldorf Microwave XT-t. A Storm-nál is nagyjából ezeket használtam. Az új albumon inkább az olyan szoftszintikre támaszkodtam, mint a KORG MS-20, Rob Papen Blue nevű szintije, a Cakewalk Rapture és a Dimension Pro.

A Man on a Stage-es időszakodra vonatkozóan is megpróbáltam szerezni pár információt a műszaki háttérről, de mindhiába. Az akkor szerzett tapasztalatokból leszűrve, mik azok a legfőbb értékek, amiket átmentettél a későbbiekre?

Shear: Talán akkoriban tanultam a legtöbbet a dalszerzésről, és arról, hogy hogyan kell egy számot felépíteni. Arra az időszakot akár tekinthetjük úgy is, mint egy felkészülést az Assemblage 23-re. Az akkor készült felvételek nagy része nem sikerült valami jól - ennél fogva nem is lettek kiadva -, mégis úgy gondolom, hogy minden egyes elkészült dallal tanultam valamit, ami hozzásegített, hogy azzá áljak, ami most vagyok.

Úgy tűnik, hogy azok a tapasztalatok befolyással voltak úgy a későbbi munkáidra, mint a legelsőkre. Mi volt az ok, amiért létrejött a Nerve Filter?

Shear: Az első immár hivatalosan Assemblage 23-ként készített anyag egy Wires c. kazetta volt. Korábban is írtam már önállóan számokat, de ez volt az első tényleges próbálkozásom egy saját album készítésére. Elküldtem az anyagot pár barátomnak és néhány ismerősömnek a kollégiumi rádióba. Aztán amikor befejeztem az albumot, mintha valamiféle írói válságba kerültem volna, illetve nem is írói váság volt, csupán nem tudtam eldönteni, hogy milyen legyen az új album hangzásvilága. Készült akkor egy rakás hanganyag, de mivel nem igazán voltam megelégedve velük, úgy gondoltam, hogy kipróbálok valamit egy olyan stílusban, amiben eddig még sohasem dolgoztam, így jött létre az első Nerve Filter lemez.

Nerve Filter név alatt jelent meg 2006. februárjában a Linear c. album - 11 évvel annak keletkezése után. Ha annak idején úgymond írói válság, valamint a megfelelő stílusirányzat elvesztése okozta a Nerve Filter születését, mi térített vissza hozzá, és mi vett rá rra, hogy kiadj egy olyan lemezt, amely merőben eltér attól, amit az Assemblage 23-ben képviselsz?

Shear: Nos, abban az időben, amikor a Storm-on dolgoztam, meglehetősen aktív voltam az Assemblage 23-vel, és az albumok, turnék, remixek és produceri munkák közepette úgy éreztem, hogy szükségem van arra, hogy egy kis időre valami mással is foglalkozzak, ami különbözik az Assemblage 23-től. Mindig is a terveim között szerepelt, hogy egyszer visszatérjek a Nerve Filterhez, és most elérkezettnek láttam az időt, hogy megtegyem.

Hogy látod, milyen volt a Linear fogadtatása? Gondolod, hogy az Assemblage 23 rajongóiban ez a tarka hangzásvilág helyettesítheti az erőteljes és gondolatokat ébresztő éneket?

Shear: Az album nagyon jó ritikát kapott. Csupán egyetlen igazán negatív lemezkritikát olvastam, ami jól mutatja, hogy mennyire cinikus is tud lenni néha a közeg. A pozitív visszajelzések ellenére az album nem nagyon fogyott. Szerintem az, hogy ez egy instrumentális lemez lett, nagyban korlátozta a hallgatóság számát. Teljes mértékben meg tudom érteni azokat, akik inkább részesítik előnyben az énekkel színesített számokat, azért remélem, hogy adnak egy esélyt ennek a fajta zenének is, még akkor is, ha egyébként teljesen más stílusban vannak otthon. Büszke vagyok rá, hogy ez ilyen formában megjelenhetett, és szeretném, ha minél több emberhez eljutna.

A Binary-n található gy Nerve Filter remix is. Milyen érzés volt saját művedet egy teljesen más zenei műfajba áthelyezni, illetve remixelni?

Shear: Tulajdonképpen ez egyfajta játék, hogy saját szerzeményemet side-projektem neve alatt remixelem. Valójában sokkal kevesebb feszültséggel jár, mintha abszolút először kéne a számmal foglalkozni. Ezen felül lehetőségem van olyan változtatásokat eszközölni a dalon, ami valószínűleg az Assemblage 23 esetében nem működne.

Ha kicsit visszatekintek az időben, akkor azt látom, hogy rengeteg produceri munkát vállaltál az évek folyamán. Beszélnél pár olyan projektről, amikben részt vettél, illetve akikkel együtt dolgoztál?

Shear: Első produceri munkám a Cesium_137 legelső demója volt. Hihetetlen, hogy azóta milyen messze jutottak! Ezt követte a Lost Signal debütáló lbuma. A sors fintora, hogy ő jelenleg a saját kiadóm, a 23db Records pártfogoltja. Nem sokkal ezután készítettem egy számot a new york-i együttesnek, a Matrixnak. Ezután egy időre szüneteltettem a produceri tevékenységeimet. A következő projekt, amibe aztán belefogtam, az az SD6 albuma volt, de mivel úgy alault, hogy Brandon, az énekes képregények írásába kezdett, ami aztán annyira bejött neki, hogy néhány szám elkészítésén kívül már nem sok minden történt jó ár évig. Ekkoriban készítettem el a Backandtotheleft debütáló lbumát is, ami szintén a 23db Records gondozásában jelent meg - egészen addig, amíg át nem szerződtek a Metropolishoz. A lemez kiadását, valamint az Assemblage 23-vel való özös amerikai turnét követően befejeztük az SD6 albumát, amit ugyanúgy a 23db Records alatt jelentettünk meg.

Milyen volt a Cesium_137 demóján dolgozni? Milyen egy zenész szemével felfedezni egy ekkora tehetséget és látni egyre nagyobb sikereiket?

Shear: Teljesen le vagyok nyűgözve az elképesztő fejlődés látán, amin a Cesium_137 az évek során keresztülment. Ha hallanád az első demójukat, el se hinnéd, hogy egy és ugyanaz a banda. Isaac rettentő szenvedélyesen dolgozik mindenen, amibe belefog, és nagyon kevés olyan előadót tudnék említeni, aki annyira elhivatott lenne az új ismeretek elsajátításában és önmaga képzésében, mint ő. Nagyon örülök a sikerüknek, amit az elmúlt években elértek. Isaac keményen megdolgozott érte és igazán megérdemli.

Milyen alapelveket tartasz szem előtt a felvételek során, amikor stúdióba vonulsz?

Shear: Ez az adott munkától függ. Némely projekt egyáltalán nem igényel túl sok beavatkozást, mert úgy szól, ahogy kell, az én dolgom csupán a tiszta hangzás megteremtése. Máskor a dalokban rejlő erőt kell a felszínre hozni - néha ezzel a dalt teljesen más kontextusba helyezve. Igazából csak azt szeretném, hogy a hangzás olyan legyen, amilyet én is szívesen hallgatnék. Ezen túlmenően semmilyen különleges irányelvem nincsen.

Minden eddigi munkád közül melyikre vagy a legbüszkébb? Melyik az, ami mindmáig saját magadat türözi leginkább?

Shear: Egyetlen dalra vagy albumra sem tudnám azt mondani, hogy büszkébb vagyok rá, mint a többire, de kétéségtelenül a Disappoint volt az, amelyik a legnagyobb kihatással volt az életemre. A dalban tulajdonképpen önmagamnak, önmagam miatt tettem fel kérdéseket, amelyek megfogalmazódtak bennem apám öngyilkossága után. Sejtelmem sem volt, hogy hány levelet fogok majd kapni, vagy hány emberrel találkozom majd koncerteken a dallal összefügésben. Azt hiszem, ez mutatja, hogy az öngyilkosság még ma is mennyire tabunak számít a társadalmunkban. Közel sem beszélünk róla annyit, így azt gondolnánk, hogy alig-alig történik meg az ilyesmi, aztán egyszer csak rájövünk, hogy ez mennyire nem így van. Az emberek a szégyenérzet, vagy valami más miatt inkább hallgatnak róla. Mindenesetre büszke vagyok erre a dalra, ha másért nem is, már azért, mert olyan témát érint, amivel az embereknek többet kéne foglalkozniuk.

Miközben ismét előrukkoltál a Nerve Filterrel, valamint kijöttél az új Assemblage 23 maxi-single-lel, a Binary-val és a teljes albummal, a Metával, a 2007-es év fantasztikusnak ígérkezik számodra. Vajon mit főz még ki Tom Shear csodálatos elméje?

Shear: Most úgy állítasz be, mintha valami fondorlatos cselszövő lennék. Ami a 2007-es évet illeti, egyelőre nehéz bármit is mondanom, hogy mit hoz a jövő, de azt már biztosan tudni lehet, hogy Európában és az USÁ-ban is fogunk turnézni. Van még néhány produceri felkérésem, és talán várható ajd új Nerve Filter is. Majd az idő megmondja...

Forrás:
www.regenmag.com

Kapcsolódó inkek:
www.assemblage23.com
www.myspace.com/officialassemblage23

Hozzászólások

Jelenleg nincsen hozzászólás!

Hozzászólok

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned!

Facebook
 
 
Adatvédelem Impresszum Oldaltérkép
2009 Copyright © Machinemusic.HU
www.unimatrixzero.hu
Advoxya HUN Black Head Agency Gothic.hu