A lemezekről ismert pontos, a posztmodern elvei mentén konstruált audiokollázsok
teljesen másként festenek a színpadon. Míg a hanghordozókon inkább a
társadalomkritikus élre és a szöveg finomságaira kerül a hangsúly, a koncertek
alatt az őserő összemérhetetlenül más színezetet ad az egyező építőelemeknek.
Élőben sokkal erőteljesebb a gitár jelenléte, ha nem is kerül permanensen
hatalmi helyzetbe. Fenomenális dobvezetés ellenpontozza a gitárt, különösen
megragadóak azok a jelenetek a fellépés során, mikor minden zenész az ütőkhöz
nyúl, így hozva létre egy igazán lehengerlő momentumot, egyszerre éberséget
indukálva a közönségben, és egyfajta extatikus állapotba taszítva az ottlévőket.
A négy dob mintegy anakronisztikus pogány ünnepbe lépteti a résztvevőket a
militáris, fém uralta díszletben.
Roppant
intenzív színpadi légkör alakult ki (ami nem volt persze váratlan), de ez nem
show-tételek egymásutánja, a megfelelő hatás érdekében tett kötelező körök
segítségével történt. Letisztult, esszenciális előadásmódról beszélhetünk, nem
agyontervezett színpadi tótágasokról. Látványelemek burjánzása helyett a zene
állt a középpontban, amit követendőnek tartok. Persze volt némi vetítés, fény,
egyebek, ám ezek nem akarták, de nem is tudták volna felvenni a versenyt a hangzással.
Bill Leeb belefeledkezik a „dolgába", átlényegül, ami megbűvöli a közönséget
is. Nincs rászorulva, hogy erőltetett közhelyekkel kösse át az opuszokat, mint
azt más -akár kivételesen kvalitásos- bandák kényszeresen teszik. Egész
egyszerűen gördülékeny, ruganyos produkcióval állunk szemben.
Nem
maradtak otthon az offenzív repertoár alapdarabjai, ugyanakkor a hatalmas
korpuszon belül a '92-es váltás utáni albumokon szereplő szerzemények voltak
fölényben. A "Gun" remek felütésnek bizonyult, jól pályára állított a kellő
feszültség megteremtésével. Az "Angriff" felforgató volt, mint mindig, ahogyan a
"Plasticity" sem fulladt csendes tétlenkedésbe. A sokak által favorizált
"Mindphaserben" szintén kitettek magukért, Rhys Fulberrel kiegészülve, volt is
megőrülés. Mégis határozottan a "Liquid Separation" lett a tetőpont(ok egyike),
ami talán magából a dal jellegéből fakad.
Mielőtt
zárnám soraim, nem mehetek el amellett szó nélkül, hogy a helyszín oldaláról
voltak gikszerek, melyek esetében nem lehet azzal takarózni, hogy csak másfél
hónapja derült ki, végül az állóhajó ad otthont az eseménynek. Mindenesetre tűréshatáron
belüli problémákról van szó, tehát beárnyékolniuk azért szerencsére nem
sikerült az estét.
Elevenbe
hatoló élményfolyam van a hátunk mögött, ez a túltengő vitalitás, pozitív utóérzet
remélhetőleg kitart a következő FLA jelenésig.
A beszámolót írta: Ilke
Képek: MAMBOFUCKER Industrial & EBM Community